In de begroting 2017 lag voor het onderdeel ‘organisatieontwikkeling’ de focus op zes thema’s:
1. Werken aan een veilig en gezond werkklimaat;
2. Inzetten op een verlaging van de werkdruk, onder andere door efficiency;
3. Wendbare en flexibele organisatie: mobiliteit, gesprekscyclus en Hilversum Academie;
4. Aantrekkelijk werkgeverschap;
5. Managementinformatievoorziening HR;
6. Sociaal werkgeverschap.
We behandelen deze onderwerpen hieronder achtereenvolgens.
2.1. Werken aan een veilig en gezond werkklimaat
Naar aanleiding van het in 2015 door de CRG gestarte onderzoek naar het werkklimaat is Sociale veiligheid in 2016 als speerpunt benoemd. Het onderwerp is in 2016 uitgebreid in alle teams besproken en zijn er per team actieplannen gemaakt. In januari 2017 is de raad hierover geïnformeerd door middel van een Beeldvormende Sessie. In het Medewerkeronderzoek in 2017 zijn opnieuw vragen gesteld over de sociale veiligheid/ het werkklimaat. De conclusie van dit onderzoek is het onderwerp Sociale Veiligheid niet breed in de organisatie speelt. In mei heeft de raad hierover een wethoudersbrief ontvangen.
In 2017 zijn drie risico-inventarisaties en evaluaties (RI&E’s) uitgevoerd. Op basis van de adviezen zijn verbeteracties in gang gezet. Deze worden in 2018 afgerond. Eind 2017 hebben alle leidinggevenden (teammanagers en afdelingsmanagers) deelgenomen aan verzuimworkshops. Tijdens deze workshops is onder andere aandacht besteed aan regelgeving, het belang van preventie (bijvoorbeeld in relatie tot werkdruk) en de rolverdeling tussen leidinggevende, HR adviseur en bedrijfsarts.
2.2. Inzetten op een verlaging van de werkdruk, onder andere door efficiency
In 2017 is gestuurd op de werkdruk op het niveau van teams in de organisatie. Tussen de teams zijn er verschillen, waarbij de werkdruk voor sommige teams erg hoog was. Om hoge werkdruk op deze plekken te beheersen, is de capaciteit tijdelijk verruimd of is ingehuurd. De organisatie werkt in 2017 en 2018 langs drie sporen aan het krijgen van meer grip op de werkdruk:
- Meer nadruk op procesgericht werken. In 2017 zijn daarvoor 14 primaire en ondersteunende processen in beeld gebracht en geoperationaliseerd.
- Bij het doen van voorstellen komt nadrukkelijker de impact op de organisatie in beeld.
- Onderzoeken of bepaalde taken en werkzaamheden niet meer, of op een andere wijze uitgevoerd kunnen worden. Een concreet voorbeeld is het besluit een Citymarketingorganisatie op te zetten en de samenwerking met partijen in zorg/welzijn.
Het verlagen van de werkdruk is geen doel op zich. De organisatie moet in staat zijn om de veranderende en verhoogde dynamiek (meer initiatieven, meer vragen) aan te kunnen. Voor de komende jaren betekent dit dat de organisatie het procesgericht werken verder door ontwikkelt, samen met een digitale agenda die dat ondersteunt. De efficiency is nodig om de toenemende dynamiek in de samenleving aan te kunnen en niet zozeer om de organisatie qua omvang terug te brengen. In een continu veranderende organisatie zal altijd frictieruimte in de vorm van inhuur nodig zijn.
2.3. Wendbare en flexibele organisatie
Om een wendbare en flexibele organisatie te zijn, doen medewerkers en managers voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden op. In de begroting werden daarvoor de instrumenten ‘mobiliteit’, ‘gesprekscyclus’ en de ‘Hilversum academie’ genoemd.
Hilversum academie
De gemeente investeert in de ontwikkeling van medewerkers door organisatie-brede leerprogramma’s aan te bieden via de Hilversum academie. De Hilversum academie is in 2017 nadrukkelijker gepositioneerd als spil in het opleiden van medewerkers. In 2017 zijn in de academie tijdens 35 opleidingen 864 personen getraind. Voorbeelden zijn trainingen in bestuurlijke besluitvorming, een masterclass ‘Griffie en Raad’, inkoop, projectmatig werken en contractbeheer.
Daarnaast is het proces van het verlenen van studiefaciliteiten aan individuele medewerkers en aan teams verbeterd. Daardoor is er meer overzicht en wordt er beter vastgelegd welke opleidingen er door medewerkers gevolgd worden. Na het centraliseren van het opleidingsbudget (€ 891.000,-), is hiermee een efficiencyslag tot stand gebracht, zowel in de administratieve verwerking als in de inkoop (en kosten) van opleidingen.
Gesprekscyclus
De toepassing van de gesprekscyclus is in 2017 verder geprofessionaliseerd. Alle medewerkers van de gemeente Hilversum doorlopen deze jaarlijkse cyclus. Als input voor de resultaats-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken wordt steeds meer gebruik gemaakt van 360 graden feedback. Voor de voorbereiding van de beoordelingsgesprekken wordt door leidinggevenden gebruik gemaakt van collegiaal overleg, wat de objectiviteit van de beoordeling vergroot.
Mobiliteit
Een van de resultaten van de gesprekscyclus is interne mobiliteit. Het instrumentarium (kaders, toolbox, coaching/loopbaanadviseurs) is in 2017 geactualiseerd en beter ontsloten voor medewerkers en leidinggevenden. Ten minste 80 medewerkers zijn hierdoor in een andere rol of functie gaan werken.
2.4. Aantrekkelijk werkgeverschap
De arbeidsmarkt wordt in snel tempo krapper. De uitdaging is om een aantrekkelijke werkgever te blijven. In de begroting is daarom ingezet op werving en selectie (o.a. het aantrekken van jong talent om daarmee een qua leeftijd evenwichtige organisatieopbouw van medewerkers te realiseren, ontwikkeling en opleiding (bijvoorbeeld de Hilversum academie) en het bevorderen van mobiliteit.
Zo is een vervolg gegeven aan het Generatiepact, waardoor in 2017 drie jongeren (lt27 jaar) zijn ingestroomd. Eind 2017 is een ontwikkelprogramma specifiek voor jonge ambtenaren (JUDOK) gestart. Naast interne mobiliteit is er meer geïnvesteerd in werving en selectie, is aan twee carrièrebeurzen deelgenomen en wordt samenwerking met de regio gezocht (Regioflex). Een aantal vacatures blijft moeilijk invulbaar, waardoor vaker een gerichte zoekopdracht wordt uitgezet.
In totaal was de instroom van nieuwe medewerkers 86 (ongeveer 12%).
2.5. Managementinformatievoorziening HR
Goed personeelsbeleid vraagt om efficiënte en waar mogelijk gedigitaliseerde administratieve processen. In 2017 is een beperkt aantal e-HRM modules opgeleverd en is gestart met de voorbereiding van een aanbesteding voor e-HRM over de volle breedte. Tevens is een personeelsdashboard opgeleverd om te voorzien in de behoefte aan managementinformatie.
2.6. Sociaal werkgeverschap
De gemeente wil groeien naar ‘inclusief werkgeverschap’, als integraal onderdeel van het personeelsbeleid. Onze concrete ambitie in de begroting was dat de gemeente eind 2017 ten minste twee garantiebanen had gecreëerd vanuit de Wet banenafspraak en als stap op weg naar tien plaatsingen van werkzoekenden vanuit het doelgroepenregister in 2025. In 2017 is het gelukt om vier mensen te plaatsen, in vier verschillende afdelingen van de gemeente.