Financiën en grondexploitaties
Programmabeschrijving
Hilversum wil een financieel betrouwbare, solide gemeente zijn. We willen een stevige financiële basis voor onze investeringen in de stad, waarmee we het draagvlak bij onze partners om mee te investeren vergroten. We hebben dit programma opgebouwd aan de hand van drie thema’s: Financiële huishouding, Lokale belastingen en Grondexploitaties en vastgoed.
Thema's in het programma
Thema
Financiële huishouding
../Programma verantwoording/Financiën en grondexploitaties/Thema's/Financiële huishouding
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
-106
-139.178
-139.284
Realisatie
-323
-139.530
-139.852
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-217
-352
-568
De financiële huishouding van de gemeente omvat alle kosten en opbrengsten van de wettelijke en gemeentelijke ambities (ca. € 253 mln). De kosten van de leningen die Hilversum hiervoor sluit, vallen hier ook onder (ca. € 5,0 mln). Deze kosten zijn in de andere programma’s verwerkt. Dit programma bevat de twee belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente: de rijksuitkeringen (circa € 139 miljoen) en de lokale belastingen (ca. € 20 miljoen). Deze zijn nodig om de kosten van de programma’s Wonen en Leven, Zorg, Werken en Bestuur op te vangen.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Algemene uitkering
-307
-307
2
Budget onvoorzien
-133
-133
3
Overige verschillen
-84
-45
-129
Totaal verschil
-217
-352
-568
- Via RIB 2018-01 hebben wij u geïnformeerd over het resultaat van de decembercirculaire 2017.
De decembercirculaire is altijd te laat om de begroting nog aan te passen. De mutaties worden daarom rechtstreeks in de jaarrekening verwerkt en hieronder toegelicht.
De algemene uitkering is verhoogd met € 307.000. Dit is een voordeel in dit programma. Een verhoging van € 83.000 is bestemd voor de regionale activiteit 'arbeidsparticipatie van mensen met een psychische beperking'. Dit bedrag wordt doorgesluisd naar de regio en is als nadeel zichtbaar in het programma werken in deze jaarrekening. Een verlaging van € 15.000 heeft betrekking op de regionaal georganiseerde 'maatschappelijke opvang'. Deze verlaging komt eveneens terecht bij de regio en leidt in het programma zorg tot een evenredig voordeel. Concernbreed houden wij van de hogere algemene uitkering € 239.000 over (307 - 83 + 15).
De hogere algemene uitkering (€ 307.000) is een saldo van plussen en minnen. Bij de plussen zitten extra inkomsten voor het promoten van de fiets (€ 184.000 Beter benutten) en voor asielzoekers (€ 142.000). Die bedragen zijn niet aan de organisatie doorgegeven: Voor de fietscampagne was al budget verleend (het overhevelingsvoorstel waar in het programma Werken, onderdeel Bereikbare Stad, over wordt gesproken houdt hiermee verband). Hetzelfde geldt voor het nadeel op vluchtelingen (zie Programma Zorg, thema Publieke Gezondheid). - De post onvoorzien ad € 133.000 is bestemd voor onvoorziene, onuitstelbare en onvermijdbare uitgaven. Deze hebben in 2017 niet plaatsgevonden. Dit leidt tot een voordeel van € 133.000.
- Via RIB 2018-01 hebben wij u geïnformeerd over het resultaat van de decembercirculaire 2017.
Thema
Lokale belastingen
../Programma verantwoording/Financiën en grondexploitaties/Thema's/Lokale belastingen
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
1.845
-20.148
-18.303
Realisatie
1.765
-19.788
-18.023
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-80
360
280
De lokale belastingen en heffingen zijn een essentiële inkomstenbron voor de gemeente. In dit programma zijn de onroerende zaakbelasting, de precariobelasting en de hondenbelasting opgenomen. De opbrengst uit onroerende zaakbelasting bedraagt circa € 19 miljoen. Deze opbrengsten kunnen voor alle gemeentelijke activiteiten worden ingezet. In de andere programma’s zijn de heffingen verantwoord die bedoeld zijn voor het dekken van specifieke kosten, zoals onder meer van het onderhoud en de vervanging van het riool, het ophalen van huishoudelijk afval, het verstrekken van bouwvergunningen en reisdocumenten.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
-5
-10
-15
2
Onroerende zaakbelastingen 2017
58
58
3
Dwanginvordering
-92
338
246
4
Overige verschillen
17
-26
-9
Totaal verschil
-80
360
280
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- De opbrengst OZB 2017 is 0,3% lager dan geraamd. Afwijkingen van de geraamde opbrengst worden veroorzaakt doordat voor het vaststellen van de tarieven diverse aannames moeten worden gedaan (over de WOZ-waarden, leegstand en vermindering van aanslagen naar aanleiding van bezwaar en beroep).
- Door aanloopproblemen bij de implementatie van het nieuwe belastingpakket is het dwang-invorderingsproces woonlasten pas in de tweede helft van 2017 gestart. Voor de dwang-invordering maken we als gemeente kosten (deurwaarder, printen etc.), die we goedmaken met een opslag op onze vordering. Door de vertraging maken we minder kosten, maar ontvangen we ook minder aan vergoeding van die kosten. De planning is om einde 1e kwartaal 2018 de dwangbevelen te gaan uitsturen. Wij verwachten dat vanaf dat moment het dwanginvorderingsproces weer normaal verloopt.
Thema
Grondexploitaties en vastgoed
../Programma verantwoording/Financiën en grondexploitaties/Thema's/Grondexploitaties en vastgoed
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
8.954
-10.147
-1.193
Realisatie
8.181
-15.114
-6.932
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-773
-4.967
-5.740
Gemeentelijk vastgoed is een belangrijk kapitaalmiddel. Dit programma omvat alle kosten en opbrengsten van het vastgoed dat voor gebiedsontwikkelingen wordt ingezet en het vastgoed waarvan de bestemming nog moet worden ingevuld. De kosten en opbrengsten van het vastgoed dat voor maatschappelijke doelen is ingezet, is verantwoord in de andere begrotingsprogramma’s. Er loopt nog 1 grondexploitatie, Anna’s Hoeve.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
239
-134
105
2
Juridisch advies
168
168
3
Beheer gebouwen
107
-31
76
4
Beheer gronden
80
80
5
Lasten en baten op grondexploitaties
-1.346
1.326
-20
6
Tussentijdse winstneming Anna's Hoeve Bouwplan
-5.463
-5.463
7
Vrijval reserveringen projecten
-603
-603
8
Overige verschillen
-21
-62
-83
Totaal verschil
-773
-4.967
-5.740
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- Er loopt een juridische procedure met het Rijk, betreffende de beëindiging van de erfpacht van het MOB terrein. Wij hebben u hierover geïnformeerd met onze collegebrief van 15 december 2017. De zittende huurders op het MOB terrein hebben een beroep gedaan op ontruimingsbescherming. Ook loopt er een juridische procedure over de onteigening van de voormalige gebruiker van het Arie Loomanhuis. De gemeente maakt in deze gevallen gebruik van juridische ondersteuning. Incidenteel leidt dit tot extra kosten.
- De kosten zijn ca. € 50.000 hoger uitgekomen doordat het Stationsplein 25 (GAK gebouw) eind 2016 door de gemeente is gekocht, met de bedoeling om het te slopen om de herontwikkeling van het stationsplein te realiseren. Het gaat om incidentele kosten voor onderhoud, energie en belastingen. In het raadsvoorstel over de aankoop van het GAK-gebouw is gemeld dat deze kosten zouden gaan optreden, maar ze konden niet meer in de begroting 2017 worden meegenomen. Verder zijn incidenteel kosten gemaakt voor het opstellen van meerjaren-onderhoudsplannen voor diverse panden (€ 15.000) en het beheer van de gebouwen op het MOB terrein (€ 10.000). Daarnaast is een aantal panden aanvullend verhuurd (o.a. huurders MOB terrein).
- In 2017 zijn twee stukken grond verkocht. De bruto-opbrengst is € 280.000 die na afboeken van de boekwaarde tot een netto winst heeft geleid van € 266.000.
- De werkelijke uitgaven en opbrengsten op de diverse grondexploitaties wijken af van de begrote bedragen. Dit wordt verrekend met de balanspost quotonderhanden werkenquot en heeft geen effect op het rekening-resultaat. Verschillen ten opzichte van de begroting ontstaan door versnelling (hogere lasten/baten) dan wel vertraging (lagere lasten/baten) in de uitvoering. In 2017 zijn twee verlieslatende grondexploitaties (Anna's Hoeve Sanering en KPN locatie Regev) en één winstgevende grondexploitatie (Lage Naarderweg/Crailo) afgesloten waarbij de verliezen ten laste van de voorziening planexploitaties zijn gebracht en de winst ten gunste van het resultaat. In de paragraaf grondbeleid wordt uitgebreider op de grondexploitaties ingegaan.
- Conform de richtlijnen van het BBV is tussentijds winst genomen op de grondexploitatie Anna's Hoeve Bouwplan ad € 5.462.731.
- Voor de projecten Stationsgebied Zuid, Regev, een voetbalkooi en Egelshoek zijn in voorgaande jaren reserveringen op de balans gemaakt voor nog te verwachten kosten. Door gewijzigde inzichten is het aanhouden van deze kortdurende verplichtingen BBV-technisch niet meer mogelijk en zijn daarom vrijvallen ten gunste van het rekeningresultaat. Voor wat betreft Egelshoek is aanhouden niet meer correct in het licht van (mogelijke) ontwikkelingen binnen het project.