Dienstverlening
Opgave van de stad
Vanuit de Digitale agenda 2020 en Digitale overheid 2017 ligt er een roadmap om onze digitale dienstverlening te verbeteren. In 2017 hebben we hier uitvoering aan gegeven en dat heeft onder andere geleid tot een verdere stijging van het aantal e-diensten. Ook is aan de balies ‘werken op afspraak’ geïntroduceerd. Doordat inwoners vooraf een afspraak moeten maken, is de bezetting veel beter afgestemd op het aantal bezoekers en zijn de wachttijden substantieel verminderd. Inwoners kunnen hun afspraak plannen op het moment dat het voor hen het beste uitkomt. Er blijft daarbij voldoende tijd en aandacht voor iedere bezoeker. Ook blijft de mogelijkheid om bij spoedaanvragen zonder afspraak langs te komen, dan kan alleen geen korte wachttijd gegarandeerd worden. Uit eigen onderzoek bleek een steeds grotere behoefte bij inwoners om op afspraak langs te komen voor producten en diensten. Dit geldt niet voor het afhalen van reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) en rijbewijzen. Die kunnen nog steeds zonder afspraak bij de receptie van het Stadskantoor worden opgehaald. De maatschappij ontwikkelt zich en de gemeentelijke organisatie past zich hier op aan. Daarbij horen innovatie, verdergaande digitalisering en een efficiencyverbetering. Bij de dienstverlening gaat het om een interactie tussen bewoners, ondernemers en de gemeente. Dit kan binnen het Stadskantoor zijn bij het aanvragen van een vergunning, een telefonische behandeling van een vraag, maar ook een geschil tussen een bewoner en een handhaver in een buurt. Onze inwoners verwachten kwaliteit en zijn zelfbewuster en mondiger geworden. Er is sprake van vraaggerichte dienstverlening. De inwoner is tegenwoordig niet meer de laatste (schakel) in de keten van onze gemeentelijke dienstverlening, maar juist de eerste schakel. Om hier verder invulling aan te geven, hebben we in 2017 het onderwerp Dienstverlening weer nadrukkelijk op de agenda gezet. We zijn gestart met het project telefonische bereikbaarheid omdat hier dagelijks knelpunten worden ervaren, met name de lange wachttijd moet structureel opgelost worden. Binnen dat project ontwikkelen we ook een goede monitoring als basis voor effectieve sturing op het aantal inkomende gesprekken en met name de afhandeling daarvan. Ook levert dit informatie om keuze te kunnen maken over andere dienstverleningsvraagstukken zoals kanaalsturing. Verbonden partij(en) op dit thema: De stichting GovUnited |
Ambities
Verbeteren dienstverlening
Activiteit
Verbeteren dienstverlening
../Bestuur/Dienstverlening/Activiteit/Verbeteren dienstverlening
Bedragen × € 1.000
Ambitie 3 . Verbeteren dienstverlening
We bieden onze inwoners zoveel mogelijk één ingang bij de gemeente (fysiek, telefonisch en digitaal), waarbij we vooral inzetten op een toename van het digitale contact via website en social media, en het aanbieden van digitale producten en diensten.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Investeren in e-dienstverlening via website, social media en WhatsApp
We bieden onze inwoners zoveel mogelijk één ingang bij de gemeente (fysiek, telefonisch en digitaal), waarbij we vooral inzetten op een toename van het digitale contact via website en social media, en het aanbieden van digitale producten en diensten.
De nieuwe website is op 1 januari 2017 live gegaan en wordt continue gemonitord en verbeterd. Het gebruik van social media en WhatsApp en daarmee de behoefte aan meer zicht en sturing hierop nemen toe. Tot heden zijn er 40 e-diensten in gebruik, waarvan er 12 nieuw zijn bijgekomen in 2017 en er nog meerdere in ontwikkeling zijn voor 2018.
Meer zicht op klanttevredenheid door frequente monitoring
We hebben een continu monitoringssysteem van klanttevredenheid, om daarmee meer inzicht en grip te hebben op de ‘klant’-tevredenheid van inwoners en ondernemers.
De klanttevredenheid over contact aan de telefoon, balie en via e-formulieren wordt continu gemeten. De klantwaardering is hoog: balies en telefonie een rapportcijfer 9, de e-formulieren een 8.
Verbeteren bereikbaarheid loket door Project Werken op afspraak
We werken met een nieuw afsprakensysteem waarmee we nog efficiënter afspraken kunnen plannen. Door verdere innovaties en automatisering van de systemen moet de dienstverlening ook klantvriendelijker worden.
De implementatie van het werken op afspraak is probleemloos verlopen. Bezoekers reageren overwegend positief.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster