Ondernemende stad
Opgave van de stad
We beschikken over een goed ondernemingsklimaat. De opgave is om dat vast te houden en te verbeteren. Bestaande werkgelegenheid willen we behouden en versterken, nieuwe werkgelegenheid willen we toevoegen. De dienstverlening van de gemeente aan ondernemers is uitstekend. We kennen onze bedrijven en ondernemers goed, en reageren adequaat op hun vragen en behoeften. Daarbij willen we aantrekkelijk zijn voor starters en voor bedrijven die net een stap verder zijn, en hen ook actief adviseren en helpen
Ambities
Vergroten werkgelegenheid
Activiteit
Vergroten werkgelegenheid
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Vergroten werkgelegenheid
Bedragen × € 1.000
Ambitie 1 . Vergroten werkgelegenheid
We willen de relatie met ondernemers verbeteren; hiervoor ontwikkelen we een strategische aanpak voor de lange termijn. Alle informatie voor ondernemers op de gemeentelijke website is up-to-date, gemakkelijk en snel te vinden, met links naar andere relevante sites. Door een goed ontwikkeld accountmanagement weten we in een vroegtijdig stadium wat er leeft onder ondernemers. Dit betekent dat we actief de juiste voorwaarden scheppen voor het behoud van bestaande bedrijven en tevens de vestiging van nieuwe bedrijven.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Oprichten van een Bedrijvenloket voor betere dienstverlening
We willen de relatie met ondernemers verbeteren; hiervoor ontwikkelen we een strategische aanpak voor de lange termijn. Alle informatie voor ondernemers op de gemeentelijke website is up-to-date, gemakkelijk en snel te vinden, met links naar andere relevante sites. Door een goed ontwikkeld accountmanagement weten we in een vroegtijdig stadium wat er leeft onder ondernemers. Dit betekent dat we actief de juiste voorwaarden scheppen voor het behoud van bestaande bedrijven en tevens de vestiging van nieuwe bedrijven.
De dienstverlening aan ondernemers heeft met een goed ontwikkeld accountmanagement inmiddels een stevige basis waar in 2018 verder op kan worden doorgebouwd. De accountmanagers weten wat er leeft onder ondernemers. Elke accountmanager heeft eigen gebieden/sectoren waar extra aandacht naar uit gaat. Ook collegeleden spelen een actieve rol in het behoud van bestaande bedrijven en aantrekken van nieuwe bedrijven. Concrete acties en maatregelen in 2017 zijn o.a. - actualisatie van de website, die in 2018 verder wordt doorontwikkeld. De relevante delen zijn ook in het Engels vertaald. - frequente uitwisseling van informatie over bedrijven en concrete leads tussen Economie en het Werkgeversservicepunt. - onderzoek naar formele en informele werklocaties en (opstart) visie ontwikkeling voor Media Park, Arenapark en werklocaties in de Spoorzone. - onderzoek onder ZZP'ers en Kleine bedrijven naar kenmerken, toekomstperspectief en behoeften. De resultaten liggen er begin 2018.
Versterken deelgebieden in het centrum
We zetten in op het versterken van de identiteit van de verschillende deelgebieden. Dit doen we door bij deze gebieden passende ondernemers te acquireren en deze gebieden ook in de marketing voor het voetlicht te brengen.
Voor de verschillende deelgebieden zijn profielen opgesteld die als basis dienen voor de marketing en profilering van het centrum en voor de acquisitie van nieuwe ondernemers. De inspanningen hebben geleid tot diverse nieuwe ondernemers in verschillende deelgebieden. Door de stichting Centrum Hilversum is gewerkt aan een bidbook, dat begin 2018 is afgerond.
Centrum
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Opstellen strategisch plan over werkgelegenheid Hilversum
We bepalen welke sectoren, bedrijven en bedrijvigheid van strategisch belang zijn voor Hilversum. Dit werken wij uit in een strategisch plan en koppelen hier een uitvoeringsparagraaf aan. Hiermee hebben we een toetsingsinstrument voor het strategisch werkgelegenheidsbeleid.
In 2017 is de basis op orde gebracht waar het gaat om kennis over het Hilversum bedrijfsleven en de te verwachten ontwikkelingen in de verschillende sectoren. Vanuit het sterprogramma Media wordt stevig ingezet op de creatieve sector. Concreet door onder meer het doorontwikkelen van Media Park en de Werf35, maar ook op behoud en vestiging van deze bedrijven in karakteristieke panden, zoals bijvoorbeeld in kantoorvilla's en in industrieel erfgoed. Buiten de creatieve sector is de inzet gericht op de top100 bedrijven en op bedrijven die (kunnen) voorzien in lager geschoolde arbeid.
Vaststellen beleidskaders voor horeca en detailhandel
Na een intensief traject met ondernemers en bewoners leggen we in 2017 de nieuwe beleidskaders voor horeca en detailhandel ter vaststelling aan de raad voor. Hiermee liggen er actuele, uitnodigende kaders die bijdragen aan het onderscheidend vermogen van detailhandel en horeca, en zorgen voor veiligheid en beheersbaarheid. Door in te zetten op een compacter (centrum)gebied dragen we bij aan een herkenbaar en goed functionerend centrum.
Het detailhandelskader en horecakader zijn in 2017 vastgesteld. In 2018 wordt gewerkt aan realisatie van de bijbehorende uitvoeringsprogramma's.
Centrum
Vaststellen en realiseren Marktpleinmanifest
Samen met marktondernemers en andere gebruikers van het Marktplein is in 2016 gewerkt aan het opstellen van een Marktpleinmanifest dat we in 2017 ter vaststelling aan de raad voorleggen In dit Manifest worden afspraken gemaakt om van de markt de beste markt van Nederland te maken. Daarbij wordt ingezet op een stevige samenwerking met andere centrumpartijen en op een goed gebruik van het plein op niet-marktdagen. Het Manifest gaat vergezeld van een uitvoeringsprogramma.
In 2016 en begin 2017 is gewerkt aan het opstellen van een Marktpleinmanifest. Dit manifest is niet definitief gemaakt. Wel is samen met marktondernemers, organisatoren van evenementen en ondernemers gewerkt aan de gezamenlijk geformuleerde ambities en realisatie van de in het manifest opgenomen afspraken gericht op de beste markt op het aantrekkelijkste plein van 't Gooi.
Centrum
Versterken van de creatieve sector
Activiteit
Versterken van de creatieve sector
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Versterken van de creatieve sector
Bedragen × € 1.000
Ambitie 2 . Versterken van de creatieve sector
In 2017 voeren we het acquisitieplan uit dat we in 2016 hebben opgesteld. De focus ligt op het acquireren via warme contacten en het investeren in startups en scale-ups. Daarnaast sluiten we aan op internationale acquisitieprogramma’s van de Provincie Noord Holland en Amsterdam in Business waar relevent voor het versterken van de regionale en locatie creatieve economie.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Aantrekken van creatieve bedrijven door actieve acquisitie
In 2017 voeren we het acquisitieplan uit dat we in 2016 hebben opgesteld. De focus ligt op het acquireren via warme contacten en het investeren in startups en scale-ups. Daarnaast sluiten we aan op internationale acquisitieprogramma’s van de Provincie Noord Holland en Amsterdam in Business waar relevent voor het versterken van de regionale en locatie creatieve economie.
Er is in 2017 geen actieve acquisitie gepleegd door de gemeente. Wel zijn via warme contacten en deelname in start-up en scale-up programma's, in samenwerking met de Metropool Regio Amsterdam en Economic Board Utrecht bedrijven naar Hilversum gekomen.
Media
Stimuleren levendigheid Media Park door een integrale benadering
We stimuleren de levendigheid op het Media Park door een multi-aanpak van evenementen, het uitbreiden van onderwijs, actieve acquisitie, het toevoegen van media-toepassingen in de openbare ruimte en mogelijk hotel of restaurant. We ondersteunen initiatieven die partijen op het Media Park ontwikkelen door te verbinden, te faciliteren (bijvoorbeeld bij vergunningverlening), kennis in te zetten en wanneer nodig deels te financieren.
Op het Media Park hebben het afgelopen jaar meer evenementen en activiteiten plaatsgevonden, gericht op professionals en bezoekers van het Park. Deze zijn deels door de gemeente gefinancierd, bijvoorbeeld de Dutch Media Week, start-up programma Media Matters en de koppeling met bedrijven die op het park gevestigd zijn. Ook is een nieuwe horecalocatie geopend. Na de zomer is een verkenning naar de toekomst van het Park opgestart in samenwerking met de grootste eigenaar van het Park, de resultaten hiervan worden in het voorjaar van 2018 gepresenteerd.
Media
Stimuleren groei Hilversum Media Campus door uitbreiding van het aanbod en actieve promotie
De doelstelling van HMC is om in 2017 meer studenten en professionals op te leiden en innovatie te stimuleren door medialabs te starten. Naast de investering van de gemeente zal het aandeel financiering door bedrijven en kennisinstellingen toenemen. We stimuleren groei van creatief MBO/HBO, bijvoorbeeld de Dutch Filmers Academy, VR Academy en masters.
Het aanbod en de impact van Hilversum Media Campus in de mediasector is toegenomen. Om de slagkracht van de organisatie te versterken is gewerkt aan het voorbereiden van een fusie met Stichting iMMovator. In één organisatie kan slagvaardig worden gewerkt aan talenontwikkeling, innovatie en bedrijfsontwikkeling gericht op het versterken van de creatieve economie, in Hilversum en landelijk.
Media
Verbeteren kwaliteit streekomroep door regionale samenwerking en professionalisering
In 2017 starten we met het programmeren vanuit een streekomroep die zich richt op een deel van de Regio Gooi en Vechtstreek en waar de RTi (lokale omroep Hilversum) onderdeel van uitmaakt. Door schaalvergroting en professionalisering die mogelijk is door de financiële steun die wij het Mediafonds bieden, wordt het aanbod verbreed en gaat de kwaliteit omhoog.
De verkenning naar de vorming van een streekomroep is afgerond. Op dit moment is het realiseren van een streekomroep, waarin lokale omroepen, de regionale omroep en private partijen samenwerken niet haalbaar gebleken.
Media
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster