Bereikbare stad
Opgave van de stad
Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn, waarbij de verkeersveiligheid altijd prioriteit zal hebben. De opgave is om zowel bereikbaarheid met de regio als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren. Hiervoor treffen we continue fysieke maatregelen, zoals aanpassingen in het wegennetwerk. We zorgen voor een logische doorstroming van verkeer in de stad. We gaan ook het gesprek aan met ondernemers en inwoners om te kijken hoe we bepaalde verkeersstromen (denk aan distributieverkeer, doorgaand vrachtverkeer, afvalstromen) kunnen inperken. Dit komt zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid ten goede. |
Ambities
Verbeteren bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid stad
Activiteit
Verbeteren bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid stad
../Werken/Bereikbare stad/Activiteit/Verbeteren bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid stad
Bedragen × € 1.000
Ambitie 5 . Verbeteren bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid stad
Door herinrichting van de Emmastraat, het Gooilandplein en Groest-Zuid zorgen we voor een logische, aantrekkelijke en veilige entree van het centrum voor bezoekers vanuit het zuidoosten van Hilversum en daarbuiten. In de planvorming voor het stationsgebied werken we aan het verder verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum, specifiek rond de Beatrixtunnel, Schapenkamp en de Kleine Spoorbomen.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Verbeteren van de autobereikbaarheid van het centrum
Door herinrichting van de Emmastraat, het Gooilandplein en Groest-Zuid zorgen we voor een logische, aantrekkelijke en veilige entree van het centrum voor bezoekers vanuit het zuidoosten van Hilversum en daarbuiten. In de planvorming voor het stationsgebied werken we aan het verder verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum, specifiek rond de Beatrixtunnel, Schapenkamp en de Kleine Spoorbomen.
In 2017 zijn werkzaamheden verricht aan het Gooilandplein en aan de Groest-Zuid. De kruising Langestraat/Brinkweg is ook vernieuwd. Door herinrichting van de Groest-Zuid (tot aan de Herenstraat) is deze toegangsweg duidelijker en veiliger. Door herinrichting van het Gooilandplein zijn de doorstroming op de centrumring en de fietsveiligheid verbeterd. In de planvorming voor het stationsgebied werken we tussen de Kleine spoorbomen en de Beatrixtunnel aan het verder verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum. In de planvorming voor de Kleine spoorbomen wordt gewerkt aan een verbeterde veiligheid van de overgang en bereikbaarheid.
Centrum
Verbeteren van het fietsparkeren in het centrum
Door concrete kansen die zich voordoen te benutten, werken we aan een structurele verbetering van de fietsparkeervoorzieningen in het centrum. Het accent ligt in 2017 op het gebied rond de Zeedijk. Ook in de planvorming voor het stationsgebied worden ondergrondse fietsparkeervoorzieningen opgenomen. Waar in de openbare ruimte mogelijkheden voor optimalisatie liggen, worden die ook benut.
In 2017 zijn conform planning ruim 500 extra fietsparkeerplaatsen gerealiseerd in het winkelgebied, waarvan het grootste deel op en rond de Groest. Hiermee is het aantal fietsparkeerplaatsen in het winkelgebied getalsmatig voldoende. Ook zijn er plaatselijk maatregelen in de openbare ruimte getroffen, om stallen op ongewenste plekken tegen te gaan. Hieronder vallen bijvoorbeeld het aanbrengen van verbodsvakken, verwijderen van boomhekken, het verplaatsen van fietsenrekken en het plaatsen van banken. Er zijn in 2017 voorbereidende werkzaamheden verricht om in 2018 een communicatiecampagne te kunnen realiseren, tot handhaving over te gaan en voor realisatie van één of meer inpandige fietsenstallingen in het winkelgebied.
Centrum
Klantvriendelijker parkeerbeleid door diverse maatregelen
We maken het parkeerbeleid vriendelijker door het invoeren van een aantal maatregelen: - Het verbeteren van het betaalgemak. - Het logischer bereikbaar maken van parkeergarages. - Het aanpassen van parkeertijden en -tarieven. - Het verruimen van het vergunningenbeleid.
Het betaalgemak is verbeterd door meer parkeermeters te voorzien van pin-terminals/dip&go (contactloos betalen). Het logischer bereikbaar maken van centrumring en parkeergarages heeft de aandacht binnen project Stationsgebied en via bewegwijzering. Bij het vaststellen van het nieuwe parkeerbeleid (raad juni 2017) is besloten dat er geen verandering komt in parkeertijden en -tarieven. Wel is afgelopen tijd de maximale parkeerduur in enkele winkelstraten rond het centrum aangepast na verzoek van ondernemers. Het verruimen van het vergunningenbeleid is meegenomen in de Parkeernota 2017.
Centrum
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Betrouwbaarheid dienstverlening openbaar vervoer verbeteren door voorbereiden project ‘HOV in ’t Gooi’
We bereiden in regionaal verband het project HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) in ’t Gooi verder voor. De realisatie hiervan richt zich op de periode 2018-2021 en verder.
De aanbesteding is in september 2017 gestart. Aansluitend hebben we - conform het betalingsschema in de samenwerkingsovereenkomst - 25% (zijnde € 625.000) van de gemeentelijke bijdrage betaald.
Vergroten doorstroming bereikbaarheid Hilversum
Het verbeteren van de externe en interne bereikbaarheid van Hilversum door: - Deelname in MIRT studie Oostkant Amsterdam (Corridor A1). - Evaluatie van de IBP maatregelen (verkeersmaatregelen die in het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan zijn getroffen). - Studie naar regionale fietssnelwegen om het gebruik van de fiets verder te stimuleren.
De drie genoemde activiteiten zijn binnen budget uitgevoerd. De betrokken overheidspartners hebben voor het MIRT-onderzoek Oostkant Amsterdam overeenstemming bereikt over een integraal en samenhangend pakket van maatregelen. De eindevaluatie van het IBP, uitgevoerd door een extern bureau, is eind 2017 afgerond. Bestuurlijke besluitvorming en afsluiting van het project IBP vindt plaats in het eerste kwartaal van 2018. De snelfietsroute Weesp-Bussum-Hilversum is opgenomen in het MRA-netwerk en hiervoor wordt in februari 2018 een intentieverklaring getekend. In aanvulling op de MRA-route loopt een regionale studie naar snelfietsroutes.