De tarieven 2017 van de voor de woonlasten belangrijkste heffingen zijn conform de besluitvorming van de gemeenteraad in november 2016 ten opzichte van de tarieven 2016 als volgt aangepast:
Het totaal van de woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) laat een stijging zien die op het niveau van de inflatie (1,1%) ligt, hetgeen overeenkomt met onze ambitie.
De onroerendezaakbelastingen
De verhoging van de tarieven voor de onroerendezaakbelastingen was gebaseerd op de voor het jaar 2017 geraamde inflatie van 1,1% voor zowel het tarief woningen als de tarieven niet-woningen.
De rioolheffing
De uitgangspunten voor de exploitatie van het rioolstelsel en de wijze waarop de daaraan verbonden kosten worden gedekt, zijn beschreven in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Basis voor het tarief 2017 is het GRP inclusief de doorberekening van kwijtscheldingslasten in het tarief van de rioolheffing.
Uitgangspunt is dat het tarief maximaal 100% kostendekkend is. Het beleid ten aanzien van de tarieven is er op gericht om de ontwikkeling van de rioolheffing voor de burger stabiel en zo laag mogelijk te laten zijn. Voor 2017 is het tarief rioolheffing verlaagd met 0,63% naar € 206,52.
Op de rioolheffing zien we in de realisatie een positief resultaat van € 448.000 dat wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening. Het positieve resultaat is het gevolg van lagere kosten en een hogere opbrengst:
- € 180.000 lagere personeel- en organisatiekosten door een andere wijze van toerekenen. In de Kadernota 2017 is uw raad hierover geïnformeerd
- € 130.000 lagere kapitaallasten. Hier is uw raad bij de slot begrotingswijziging uit december 2017 over geïnformeerd.
- Circa € 68.000 minder lasten op enkele kleinere posten
- € 69.000 hogere opbrengst dan begroot
De afvalstoffenheffing
Ook voor de afvalstoffenheffing geldt dat de tarieven maximaal 100% kostendekkend zijn. De kosten die met name van invloed zijn op de tarieven van de afvalstoffenheffing zijn de kosten van de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (hierna: de GAD). De begroting van de GAD is in omvang toegenomen. Dit is van invloed op de ontwikkeling van de tarieven.
Het beleid ten aanzien van de tarieven is er op gericht om de ontwikkeling van de afvalstoffenheffing voor de burger stabiel en zo laag mogelijk te laten zijn. Om te voorkomen dat de tarieven in de komende jaren ineens veel moeten stijgen, is de egalisatiereserve in 2017 ingezet. Voor 2017 zijn de tarieven met 2,69% gestegen naar € 167,46 (1-persoonshuishouden), € 222,79 (2-persoonshuishouden) en € 277,87 (meerpersoonshuishouden).
Vanuit de reserve afval was in de begroting een onttrekking voorzien van € 817.000. Deze onttrekking bestond enerzijds uit de dekking voor het project ondergrondse afvalcontainers (€ 435.000) en anderzijds voor de demping van de afvaltarieven voor burgers (€ 382.000).
- Het project afvalcontainers heeft vertraging opgelopen. Het omleggen van kabels en leidingen kent een lange doorlooptijd en leidt er in een aantal gevallen toe dat een alternatieve locatie moet worden gevonden. De verwachting is dat dit project in 2018 overgaat tot daadwerkelijke plaatsing van de containers en zal doorlopen tot in 2019. In 2017 is circa € 12.000 uitgegeven voor dit project.
- Vanuit de GAD is eind 2017 een aanvullende teruggaaf gekomen over de jaren 2015 en 2016 over de verbrandingsbelasting van circa € 470.000. Deze teruggaaf komt bovenop het verwachte regioresultaat 2016 waarbij de opstelling van de tarieven rekening mee wordt gehouden.
Deze twee afwijkingen zorgen ervoor dat er geen € 817.000 aan de reserve onttrokken hoeft te worden maar dat er een positief resultaat op afval is van circa € 86.000. Voorgesteld wordt dit positieve resultaat aan de reserve afval te doteren, conform de doelstelling van de reserve.
Marktgelden
In de begroting 2017 is reeds aangegeven dat het markttarief te laag is in verhouding tot de kosten die wij voor de markt maken. Voor het jaar 2017 is dit zo gelaten, in verband met de overlast die de markt in 2016 heeft ondervonden door de herinrichting van het marktterrein. In de realisatie is de opbrengst lager dan begroot, dit verschil ontstaat door niet ingevulde standplaatsen.
Havengelden
De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het overgrote deel is afkomstig van woonschepen. Kostendekkende tarieven zijn niet haalbaar. De gemeentelijke tarieven zijn nu al vergelijkbaar of hoger dan de commerciële tarieven van de particuliere havens in de omgeving. Daarnaast bieden particuliere havens meer faciliteiten en toezicht.
Parkeerbelastingen (opbrengst fiscale parkeerheffingen)
Met betrekking tot betaald parkeren is de bereidheid om te betalen, zoals mobiel betalen, de afgelopen jaren toegenomen. Dit heeft tot gevolg dat er minder naheffingsaanslagen worden uitgeschreven en dus minder baten zijn gerealiseerd.