Veilige stad
Opgave van de stad
Sociale veiligheid: We hebben veiligheid hoog in het vaandel staan. Veiligheid is één van de belangrijkste levensbehoeften van onze inwoners. Veel partijen hebben hier invloed op, natuurlijk eerst en vooral inwoners zelf. Verreweg het grootste deel van de opgeloste misdrijven realiseert de politie dankzij (heterdaad) meldingen van burgers. Ook talloze delicten worden door ingrijpen van burgers voorkomen. Daarom is er een stevige verbinding tussen veiligheid en Sterke Buurten. Het gevoel van veiligheid in Hilversum moet toenemen. We willen de leefbaarheid verbeteren door buurtgericht te werken en te investeren in een veilige woonomgeving waar inwoners zich veilig voelen. Daarbij zijn er vier grote projecten binnen de Veilige stad, te weten Veilig uitgaan, Jeugd en veiligheid, Veiliger woonomgeving en de Jaarwisseling. Cameratoezicht wordt ingezet op plekken waar dit echt nodig is. De beelden worden zoveel mogelijk live bekeken, zodat als dat nodig is de politie direct actie kan ondernemen. In 2017 hebben we meer gebruik gemaakt van de wettelijke verruiming van bevoegdheden rond gemeentelijk cameratoezicht. Er zijn drie camera’s bij gekomen en de raad heeft in november besloten ook flexibel cameratoezicht toe te staan. Bij de aanpak van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit is de betrokkenheid van jongeren, ouders en scholen belangrijk. Bij deze aanpak is ook een belangrijke taak weggelegd voor de lokale zorg- en veiligheidspartners. Andere thema’s uit het veiligheidsdomein die direct raken aan de zorgtaken zijn: overlastgevende multi probleem huishoudens (MPH), radicalisering, huiselijk geweld en kindermishandeling, nazorg van ex-gedetineerden, en psychisch kwetsbaren die overlast veroorzaken en een gevaar vormen voor zichzelf en hun omgeving. Dit heeft ook veel te maken met de Top-X van het Veiligheidshuis en de Persoonsgerichte aanpak (PGA) van de gemeente. Fysieke veiligheid: Brandveilig Leven heeft als doel de inwoner bewust te maken van de risico’s van brand en hoe deze zijn te voorkomen. Van groot belang is dat er meer aandacht komt voor mensen die als dat nodig is minder goed zichzelf in veiligheid kunnen brengen. Het gaat hier om een relatief nieuwe, maar grote maatschappelijke opgave. Niet alleen voor de brandweer, maar ook voor andere organisaties en instellingen met een maatschappelijke verantwoordelijkheid zoals zorginstellingen, woningcorporaties en gemeenten. Na consultatie van de gemeenteraad is het ramptype ‘vervoer gevaarlijke stoffen per spoor’ toegevoegd aan het Regionaal Risicoprofiel. Slechts 2% van het vervoer van gevaarlijke stoffen gaat over het spoor, maar de mogelijke gevolgen als zich een ongeluk of ramp voordoet zijn vaak groot. De verantwoordelijkheid voor het spoorvervoer ligt met name bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Inspectie Leefomgeving en Transport, vervoerders, spoorwegondernemingen en ProRail. Daarbij bekijkt de staatssecretaris of een deel van het spoorvervoer kan worden overgenomen door de binnenvaart. In nauwe betrokkenheid met de gemeenteraden is een proces gestart om te verkennen of een fusie tussen de veiligheidsregio's Gooi en Vechtstreek en Flevoland mogelijk is. De basis voor deze verkenning vormen de hoofdpunten: kwetsbaarheid (verkleinen), kwaliteit (verhogen), kosten (verminderen) en continuïteit van de uitvoering. In 2018 wordt verder vorm en inhoud gegeven aan het verkenningsproces, waarover de raad regelmatig wordt geïnformeerd. Tenslotte is duidelijk dat er geen nieuw oefencentrum komt in Crailo. Wel is van groot belang dat er goede alternatieven komen. Verbonden partij(en) partijen op dit thema: Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
Ambities
Verhogen veiligheidsgevoel
Activiteit
Verhogen veiligheidsgevoel
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Verhogen veiligheidsgevoel
Bedragen × € 1.000
Ambitie 1 . Verhogen veiligheidsgevoel
We gaan innovatief en integraal de drugs in de horeca aanpakken. Daarnaast ligt de focus op het thema ‘ondermijning’. Dat is de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, in onder andere de horeca, bij mensenhandel, georganiseerde hennepteelt en bij vastgoedfraude. Ondermijning willen wij aanpakken met de wet BIBOB en andere juridische instrumenten, in samenwerking met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum).
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Aanpak ondermijning en drugs in horeca door inzet bestuursrechtelijke handhaving
We gaan innovatief en integraal de drugs in de horeca aanpakken. Daarnaast ligt de focus op het thema ‘ondermijning’. Dat is de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, in onder andere de horeca, bij mensenhandel, georganiseerde hennepteelt en bij vastgoedfraude. Ondermijning willen wij aanpakken met de wet BIBOB en andere juridische instrumenten, in samenwerking met het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum).
Er is eind 2016 onderzoek gedaan naar de aard en omvang van ondermijning in Hilversum. Dit heeft geleid tot een integraal Ondermijningsbeeld met drie speerpunten, aanpak van Witwassen, Spilfiguren en Drugshandel. Daarna is er een plan opgesteld om de ondermijnende criminaliteit in Hilversum aan te pakken. Dit is met de gemeenteraad gedeeld in een beeldvormende sessie in 2017. De aanpak heeft geleid tot onder meer de sluiting van discotheek Let’s Get Down, Cristal Club, coffeeshop Papillon, Blackbox, seksinrichting Sunrise en de Ki-Bar.
Verminderen jeugdoverlast met PGA, Groepsscan en Veiligheidshuis
We willen de aard en omvang van jeugdoverlast terugdringen met een persoonsgerichte aanpak onder regie van de gemeente (Sociaal Plein, Openbare orde). Dit gaan we doen met het nieuwe instrument, de zogenaamde Groepsscan en via de Top-X aanpak in het Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek. Ook de inzet van extra toezicht en handhaving is een belangrijk element in de aanpak van jeugdoverlast, waarbij de gemeentelijke jeugdboa in 2017 een belangrijke schakel vervult tussen de inzet van het jongerenwerk, buurtwerk en de politie (wijkagent en jeugdagent). Waar dat nodig is, zetten we flexibel cameratoezicht in.
Uit de politiecijfers blijkt dat de meldingen jeugdoverlast de afgelopen periode beduidend zijn gestegen. Dit is niet te verklaren door een verhoogde meldingsbereidheid in Hilversum; ook in andere gemeenten is er sprake van een stijging van jeugdoverlast. In de Monitor Hilversum wordt wel een lichte daling van de ondervonden overlast geconstateerd. Daarnaast zijn de onveiligheidsgevoelens bij hangplekken gedaald. Ondanks de gerealiseerde prestaties is het dus niet gelukt om de gewenste resultaten te behalen. De komende periode wordt de integrale aanpak verder uitgebreid, met name richting preventie en vroegsignalering. Ook willen we scholen, ouders en de buurt meer betrekken. De aanpak van problematische jeugdgroepen is al uitgebreid in andere wijken zoals centrum en de Hilversumse Meent.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Intensiveren burgerparticipatie met WhatsApp, Burgernet en Waaks
We gaan de inzet intensiveren van de WhatsApp buurtpreventiegroepen, Burgernet, project Waaks (hondenbezitters die alert zijn), innovatieve lokmiddelen, bewonersbijeenkomsten en van social media. Deze aanpak is inmiddels succesvol gebleken. Samenwerking met inwoners is cruciaal bij de aanpak van woninginbraken en het verhogen van het veiligheidsgevoel van inwoners. Bewoners weten vaak namelijk als geen ander wat er speelt in hun eigen buurt.
Het aantal deelnemers Burgernet is gegroeid tot 6.314, dit betekent een percentage van 7,2% van de Hilversumse inwoners. Het streven is 10%, maar inmiddels is ook een Burgernet-app gelanceerd met al ongeveer 5.000 downloads. Dit heeft waarschijnlijk een remmende werking op het aantal deelnemers aan Burgernet zelf. Het aantal WhatsApp groepen is sinds de start halverwege 2016 gigantisch gegroeid tot 146.
Versterken van drugsaanpak in buurten door aanpak hennepteelt en sluiten drugspanden
De drugshandel in een aantal Hilversumse buurten vraagt om een harde aanpak, waarbij we door willen gaan met de integrale samenwerking tegen hennepteelt, het bundelen van meldingen uit de samenleving (van buiten naar binnen) en het sluiten van drugspanden door middel van het vastgestelde Damoclesbeleid (bevoegdheid van de burgemeester tot sluiting van lokalen en woningen op grond van artikel 13b Opiumwet).
Ondanks forse inzet op de aanpak van hennepteelt, drugsoverlast en alcoholmisbruik is het niet gelukt om de overlast en drugshandel in woonbuurten en drugs in de horeca aantoonbaar terug te dringen. Het gevoel van onveiligheid door drugshandel en drugsgebruik in de buurten is zelfs gestegen naar 30%. Ook het aantal overlastmeldingen drank en drugs is gestegen van 178 (2014) naar 203 (2017).
Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Activiteit
Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Bedragen × € 1.000
Ambitie 2 . Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Wij zetten in op het actief leggen van de verbinding tussen veiligheid en zorg. Hierbij zetten we onder andere in op het trainen van (zorg)professionals die bij inwoners ‘achter de voordeur komen’ en via preventief huisbezoek bij inwoners van 75 jaar en ouder door het Sociaal Plein en Versa Welzijn. De brandweer besteedt nadrukkelijk aandacht aan brandpreventie in gebouwen waar mensen wonen die zichzelf niet of minder goed zelf in veiligheid kunnen brengen. Deze bewustwording vindt vooral plaats door advisering en voorlichting. Dit is in lijn met de landelijke brandweerstrategie ‘Minder branden, minder slachtoffers en minder schade’.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Vergroten brandveiligheid senioren en minder zelfredzamen door brede aanpak
Wij zetten in op het actief leggen van de verbinding tussen veiligheid en zorg. Hierbij zetten we onder andere in op het trainen van (zorg)professionals die bij inwoners ‘achter de voordeur komen’ en via preventief huisbezoek bij inwoners van 75 jaar en ouder door het Sociaal Plein en Versa Welzijn. De brandweer besteedt nadrukkelijk aandacht aan brandpreventie in gebouwen waar mensen wonen die zichzelf niet of minder goed zelf in veiligheid kunnen brengen. Deze bewustwording vindt vooral plaats door advisering en voorlichting. Dit is in lijn met de landelijke brandweerstrategie ‘Minder branden, minder slachtoffers en minder schade’.
Er is de afgelopen jaren geïnvesteerd in afstemming van gemeente en brandweer met woningcorporaties en andere betrokken partijen (zorginstellingen en thuiszorg) over brandveiligheidsmaatregelen in seniorenwoningen, maar dit heeft nog niet geleid tot een duurzame aanpak van het probleem. Wel zijn er afspraken gemaakt over het geven van trainingen aan de consulenten WMO vanuit het Sociaal Plein en medewerkers van Versa. Zij komen namelijk beide achter de voordeur bij verminderd zelfredzamen. De training is erop gericht om te kunnen signaleren, voorlichting geven en verwijzen. Brandweer en politie verzorgen de training en ook woningcorporaties en zorginstellingen worden betrokken.
Vergroten veiligheid Media Park door integrale aanpak
De veiligheid op het Media Park is al jaren een prioriteit voor politie, gemeente, OM en Veiligheidsregio. In het Kernteam met de belangrijkste partijen op het Media Park stemmen we de onderlinge afspraken af en voeren deze uit. In 2017 wordt er weer een multidisciplinaire oefening georganiseerd. De protocollen voor het inrichten van crisiscentra en opvanglocaties worden actueel gehouden, evenals de politionele aanvalsplannen voor de belangrijkste publieke en maatschappelijke gebouwen en objecten. Ook wordt de inzet van cameratoezicht en fysieke beveiligingsmaatregelen continu geoptimaliseerd. De gemeente blijft regie houden op adequate onderlinge alarmering en informatievoorziening via actuele alarmeringslijsten, afsprakenoverzichten e.d.
Tal van acties, oefeningen, overleggen zijn uitgevoerd. Alle gemaakte afspraken zijn nagekomen.
Verlagen risico's vervoer gevaarlijke stoffen per spoor door krachtige lobby
De implicaties voor Hilversum door de aanleg van het derde spoor van Zevenaar naar Oberhausen worden nauwlettend gevolgd. In 2017 blijven we kritisch volgen of de verantwoordelijke betrokken (overheids- en markt)partijen zich houden aan de normen spoorvervoer vanuit de Wet Basisnet. Indien nodig wordt een krachtige lobby ingezet om de risico’s zo laag mogelijk te houden. De Veiligheidsregio houdt de planvorming actueel (Trein Incident Management, Ongevalsbestrijding Gevaarlijke Stoffen en het Incidentbestrijdingsplan Spoor en Weg) en is in staat om binnen de gestelde normtijden voldoende personeel en materieel in te zetten.
Zie voor een uitgebreide toelichting de burgemeestersbrief uit oktober 2017 over dit onderwerp, waarin onder andere is aangegeven dat er geen overschrijdingen van de risicoplafonds van Basisnet zijn geconstateerd. Verder rijden er al sinds 2013 geen chloortreinen meer door Hilversum en de Gooi en Vechtstreek. Ook is er geen aanleiding te verwachten dat dit voor de komende jaren wel gaat plaatsvinden.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Vergroten risicobewustzijn bewoners en ondernemers door voorlichting
In 2017 gaan we actief communiceren over risico’s, preventieprojecten uitvoeren (Brandveilig leven), de wijkbrandweer inzetten en uitvoering geven aan het meerjarenplan Brandveilig Leven. Daarbij moet er een balans zijn tussen de eigen verantwoordelijkheid van burgers, bedrijven en instellingen en de taakuitoefening van de brandweer en gemeente. Zelfredzaamheid, adequate communicatie en handelingsperspectief voor burgers zijn hierbij de leidende principes.
De genoemde acties zijn uitgevoerd. Het is een continue proces gericht op o.a. brandveiligheidslessen op scholen, voorlichting van doelgroepen en inzet van de Wijkbrandweerman. Verder is gewerkt aan de implementatie van de 10 maatregelen Brandveilig Leven, vooral bedoeld als compenserende maatregel voor gebieden waar de repressieve dekking tekort schiet. Er zijn ook veel adviezen aan particulieren verstrekt en er is gewerkt aan bewustwording brandveiligheid bij bedrijven.