Financiële huishouding
Opgave van de stad
We willen blijven investeren in de stad en maken daarvoor nieuwe plannen. Die willen we niet betalen uit belastingverhogingen. Dat betekent dat we onze financiële middelen zorgvuldig moeten inzetten en financieel grip moeten houden. In 2017 hebben we onze financiële spelregels hierop toegesneden. Dit heeft een forse inspanning van de organisatie gevraagd, die ook in 2018 nog nodig zal zijn. Dan richten wij onze aandacht namelijk op het overbrengen van de nieuwe regels aan de organisatie, en vooral de bedoeling achter die regels. We willen daarmee het financieel bewustzijn vergroten en de nieuwe regels in ons dagelijks handelen verankeren.
Ambities
Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
Activiteit
Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
../Financiën en grondexploitaties/Financiële huishouding/Activiteit/Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
Bedragen × € 1.000
Ambitie 1 . Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
Onderdeel van deze opgave is een verlaging van de formatie. Dit onderdeel gaan wij uitwerken en betrekken daarbij de aanbeveling van de Rekenkamer in haar rapport "Slank en hoogwaardig".
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Implementeren houdbaarheidsopgave "Draagvlak en daadkracht"
Onderdeel van deze opgave is een verlaging van de formatie. Dit onderdeel gaan wij uitwerken en betrekken daarbij de aanbeveling van de Rekenkamer in haar rapport "Slank en hoogwaardig".
De houdbaarheidsopgave van € 6 miljoen, die aan het begin van de lopende collegeperiode is ingezet, loopt nog door tot 2019 en bestaat - na het schrappen in de begroting 2018 van de resterende stelpost bezuiniging formatie - alleen nog uit een taakstelling op inkoop. Die is voor 2017 gehaald.
Vergelijken van overheadkosten en financiële positie van Hilversum met die van vergelijkbare gemeenten
We gaan de overheadkosten en de financiële positie van Hilversum naast die van vergelijkbare gemeenten zetten. We doen dit op basis van de begrotingen 2017 van die gemeenten en de daarin met ingang van 2017 opgenomen nieuw voorgeschreven kengetallen en overhead-informatie. Dit naar aanleiding van de moties M15/35 en M15/65.
De opdracht voor de benchmark naar de financiële positie en naar de overheadkosten is eind 2017 verleend. De benchmark wordt in het eerste kwartaal van 2018 afgerond. De vertraging heeft te maken met de capaciteit die is besteed aan het opstellen van de nieuwe financiële verordening en de nieuwe financiële uitvoeringsregels. De vertraging leidt vooralsnog niet tot extra kosten.
Actualiseren interne financiële spelregels
We actualiseren de financiële spelregels, omdat er wetswijzigingen hebben plaatsgevonden en we wijzigingen in de organisatiestructuur hebben aangebracht. Daarnaast willen we enkele nieuwe spelregels vastleggen. Het kader hiervoor is artikel 212 Gemeentewet en het gewijzigde besluit Begroting en Verantwoording.
De nieuwe financiële verordening is op 12 juli 2017 vastgesteld. In verband met de omvang van dit project is hiervoor personeel ingehuurd. De extra kosten in 2017 bedragen afgerond € 60.000. De uitvoeringsregels zijn nog niet door het college vastgesteld. De planning is om deze begin 2e kwartaal 2018 vast te stellen.
P Inbouwen van adequate beheersmaatregelen in de financieel meest risicovolle bedrijfsprocessen
Doel is om rechtmatig te blijven handelen en verzekerd te blijven van een goedkeurende accountantsverklaring. Naar aanleiding van onder meer de wijziging van de organisatiestructuur, de intrede van het Sociaal Domein en de toegenomen aandacht voor risicobeheersing nemen we de inrichting van de financieel meest risicovolle bedrijfsprocessen onder de loep, Voorbeelden hiervan zijn: bouwgrond ontwikkelen en inrichten, het aankopen van grond, verkopen van gronden en panden, inkopen en contracteren, enz.
In 2017 zijn de financieel meest risicovolle bedrijfsprocessen benoemd. Van deze 14 processen zijn er in 2017 zes daadwerkelijk opnieuw beschreven en voorzien van adequate beheersmaatregelen. De resterende processen zijn ook opgepakt en ronden we af in het eerste halfjaar van 2018. Voor deze activiteit was in 2017 een bedrag van € 50.000 gereserveerd. De uitloop naar 2018 en de financiële gevolgen hiervan kunnen worden opgevangen binnen het verruimde budget voor de VIC/Audit activiteiten.
Verlagen gemeentelijke kosten door digitalisering OZB-aanslag
Om de kosten zo laag mogelijk te houden, digitaliseren we zo veel mogelijk bedrijfsvoeringsprocessen. In 2017 bereiden we de digitalisering van de OZB-aanslag voor, zodat we in 2018 deze aanslagen digitaal kunnen versturen.
In 2018 wordt de ozb-aanslag digitaal verzonden aan de inwoners die zijn aangesloten op de berichtenbox van Mijn Overheid. Die inwoners krijgen een brief om ze erop te wijzen dat de belastingaanslag in de berichtenbox zit. Verder gaan we de inwoners informeren over het bestaan van de berichtenbox van Mijn Overheid.