Levendige stad
Opgave van de stad
In Hilversum willen we dat inwoners elkaar graag regelmatig ontmoeten. De opgave voor de levendige stad is mensen in beweging brengen. Daarvoor zijn passende sportvoorzieningen, spannende evenementen en een veelzijdig cultureel aanbod nodig. |
Ambities
Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
Activiteit
Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
../Wonen en leven/Levendige stad/Activiteit/Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
Bedragen × € 1.000
Ambitie 4 . Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
Sportevenementen worden ondersteund en kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Extra aandacht en financiële ondersteuning komt er voor de City-run. De City-run neemt een bijzondere plaats in, omdat de uitstraling hiervan groot is en zowel aan een sportief klimaat als een levendige stad bijdraagt.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Stimuleren sportevenementen o.a. City-run
Sportevenementen worden ondersteund en kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Extra aandacht en financiële ondersteuning komt er voor de City-run. De City-run neemt een bijzondere plaats in, omdat de uitstraling hiervan groot is en zowel aan een sportief klimaat als een levendige stad bijdraagt.
Begin april 2017 heeft wederom een succesvolle Hilversum City Run plaats gevonden. Aanvullend heeft het college besloten om een gemeentelijke bijdrage van € 50.000 te verstrekken voor het nieuwe tennisevenement 'Melkhuisje Masters Hilversum'. In 2017 is actief met de Stichting Hilversum Schaakt samengewerkt om Tata Steel Chess on Tour in 2018 naar Hilversum te halen.
Sportstimulering: focus op jeugd en ouderen
De zeven fulltimebuurtsportcoaches en de diverse sportprogramma’s op de Cruyff Courts stimuleren het bewegen en sporten in de buurt. Dit verlaagt de drempel voor groepen om te gaan bewegen en te sporten. Ook draagt het bij aan spontane ontmoetingen in de buurt.
In 2017 is door de buurtsportcoaches een attractief programma neergezet gericht op jongeren en ouderen. De buurtsportcoaches van Bink, Hilverzorg en Stichting Hilversumse Meent hebben naast het aanbieden van sportactiviteiten (bijvoorbeeld op onze twee Cruyff Courts), individuele adviezen ook het sportaanbod voor ouderen inzichtelijk gemaakt. Er is verdere samenwerking met partners in de buurten aangegaan waardoor er meer Hilversummers in beweging zijn gekomen.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Oprichten Sportinvesteringsfonds
Het instellen van een sportinvesteringsfonds samen met sportclubs biedt verenigingen meer mogelijkheden om te investeren. Goede plannen kunnen met behulp van het sportinvesteringsfonds worden uitgevoerd, waarbij een club een lening kan afsluiten met aantrekkelijke en laagdrempelige voorwaarden.
In de augustus en september zijn de betrokken sportclubs benaderd en uitgenodigd voor een drietal informatiebijeenkomsten. Uitgangspunt was dat minimaal 70% van de sportclubs deelnemen. Eind 2017 is duidelijk geworden dat er voldoende sportclubs willen deelnemen in het sportinvesteringsfonds. Om in het eerste kwartaal van 2018 dit daadwerkelijk te kunnen lanceren is er al gewerkt aan oprichtingsstatuten en een reglement voor de Stichting Sportinvesteringsfonds Hilversum. Daarnaast zijn afspraken gemaakt met de Stichting Waarborgfonds Sport. De bemensing van het bestuur en raad van toezicht was in ontwikkeling. Met banken is gesproken over de funding. In het nieuwe gemeentelijk financiële beleid is geregeld dat de borgstelling vanuit de gemeente mogelijk is. De raad dient over deze specifieke garantstelling een besluit te nemen.
Stimuleren cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
Activiteit
Stimuleren cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
../Wonen en leven/Levendige stad/Activiteit/Stimuleren cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
Bedragen × € 1.000
Ambitie 5 . Stimuleren cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
We zorgen ervoor dat in het centrum van Hilversum of op het Media Park media/cultuur-evenementen met een landelijke uitstraling plaatsvinden, zoals de Dutch Media Week, Dudok in Concert, Media Talent Week, Mediapark Jaarcongres en Glazen Huis (ovb). De herinrichting van het Marktplein en de plannen voor het Stationsplein bieden hiervoor nieuwe kansen en mogelijkheden.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Ondersteunen media-evenementen met een landelijke uitstraling
We zorgen ervoor dat in het centrum van Hilversum of op het Media Park media/cultuur-evenementen met een landelijke uitstraling plaatsvinden, zoals de Dutch Media Week, Dudok in Concert, Media Talent Week, Mediapark Jaarcongres en Glazen Huis (ovb). De herinrichting van het Marktplein en de plannen voor het Stationsplein bieden hiervoor nieuwe kansen en mogelijkheden.
De Dutch Media Week, concert, Media Future Week en congressen hebben een landelijk bereik gehad, zowel van professionals als een breed publiek.
Media
Programmeren Media Mile
We brengen de media fysiek zichtbaar terug in het straatbeeld met objecten, projecties en virtuele elementen (bijvoorbeeld door een Walk of Fame, projecties rond media-erfgoed of media-Pokémons). Hiermee versterken we de herkenbare identiteit van Hilversum als mediastad.
In 2017 is veel voorbereidend werk gedaan voor de Media Mile. in 2018 wordt de route gelanceerd.
Media
Faciliteren cultuurprojecten in de buurt
Kunst en cultuur leveren een bijdrage aan het vergroten van de identiteit van buurten en wijken. In 2017 starten we met minimaal 3 interventies met kunst in de openbare ruimte die moeten bijdragen aan het versterken van de identiteit van de buurt. Doel is om bewoners en maatschappelijke partners maximaal te betrekken.
In alle beschikkingen van subsidies is het belang van buurten en het nadenken over het betrekken van buurten opgenomen. Wij verwachten dat hiermee het denken vanuit de (amateur)organisaties over hun rol en betekenis in en van de buurt toeneemt. Daarnaast dragen de volgende drie concrete activiteiten bij aan het versterken van de identiteit van buurten: Broedplaats de Meentwerf & Gedicht in de openbare ruimte. De ontwikkeling van broedplaats De Meentwerf is gestart (de verbouwing van de oude meentwerf vindt momenteel plaats en de programmering start in 2018). Het project Poezie in de openbare ruimte is begin dit jaar gestart met een gedicht op het stationsplein. Inmiddels is ook een gedicht gerealiseerd op het Marktplein en vindt de plaatsing van een volgend gedicht in januari 2018 plaats (Violenschool). In 2018 vindt ondersteund door de gemeente het evenement "Gluren bij de Buren" plaats. Daarnaast is er ruimte binnen het programma buurten voor nieuwe (culturele) initiatieven uit de buurt.
Buurten
Deelname landelijk programma cultuureducatie met focus op primair onderwijs
Het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit wordt voortgezet, maar nu in samenwerking met de regio. Aanbod dat in de periode 2013-2016 is ontwikkeld wordt in de regio aangeboden en door samenwerking tussen onderwijs en culturele organisaties verdiept en uitgebreid.
Op 10 mei heeft de startbijeenkomst van CMK in de regio plaatsgevonden. Lokaal is echter gekozen voor versnelling en extra inzet om ervoor te zorgen dat in Hilversum convenanten met de scholen worden afgesloten. Op 11 september heeft de eerste stuurgroepvergadering met schoolbestuurders en onder leiding van de wethouder Jaeger plaatsgevonden. Het realiseren van de convenanten is veel werk (maatwerk per school) en vergt ook doorlooptijd t.a.v. de besluitvorming binnen de scholen en de schoolbesturen. Qua taakverdeling is Hilversum verantwoordelijk voor het afsluiten van de convenanten omdat het lokaal beleid en verstrekking van aanvullende lokale gelden betreft. De regio zorgt ervoor dat scholen zich aanmelden voor het deskundigheidsprogramma en de visievorming rondom CMK (voor zover Hilversumse scholen dit traject nog nodig hebben).
Vaststellen beleidskaders voor evenementen
Na een intensief voorbereidingstraject leggen wij begin 2017 het nieuwe beleidskader voor evenementen ter vaststelling aan de raad voor. Met het evenementenkader vergroten wij de toegevoegde waarde van evenementen, bijvoorbeeld bij de profilering van Hilversum Mediastad, maar ook de lokale betrokkenheid van en voor inwoners. Verder is het evenementenkader actueel, uitnodigend en zorgt het voor veilige en beheersbare evenementen.
Het Evenementenkader en de eerste versie van het locatiebeleid zijn in 2017 vastgesteld. In 2018 wordt gewerkt aan realisatie van het uitvoeringsprogramma.
Centrum
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Uitvoeren citymarketingstrategie (fysiek en virtueel)
Hilversum gaat zich als Mediastad profileren door actieve citymarketing. Bedrijven, inwoners én bezoekers zijn de belangrijkste doelgroepen. Hilversum heeft een nationaal onderscheidend profiel als Mediastad dat we gaan inzetten om de trots op de stad en de aantrekkingskracht voor (internationale) dagtoeristen verder te vergroten. Verbinding wordt gezocht met Stichting Centrum Hilversum, culturele- en evenementenorganisaties.
In 2017 is het stadsmerk Live Hilversum gelanceerd. In december 2017 is de Stichting Hilversum Marketing opgericht.
Media
Gezamenlijke promotie van de culturele programmering door culturele organisaties
De bekendheid van de culturele programmering vergroten we door de gezamenlijke promotie actief te ondersteunen. Hierdoor bereiken we dat meer mensen gebruik maken van het Hilversumse culturele aanbod en dat deelname door bezoekers van buiten de stad toeneemt.
Vanuit de gemeentelijke organisatie is, om hier daadwerkelijk stappen in te kunnen zetten, in het afgelopen jaar onvoldoende prioriteit aan gegeven. Andere cultuurprojecten zoals o.a. IkToon, Poezie in de Openbare Ruimte en CMK hebben meer prioriteit gekregen.
Zorgdragen toekomst poppodium Vorstin
Zorgdragen voor een toekomstbestendige organisatie en programmering van poppodium Vorstin. Poppodium Vorstin neemt een belangrijke plaats in het (populair) culturele leven van Hilversum en is een vitale ontmoetingsplek.
In goede afstemming met de gemeente is door de interim directeur en het bestuur van De Vorstin gewerkt aan een nieuw beleidsplan en meerjarenbegroting, als onderdeel van een totaal oplossing waarin de inhoudelijke koers, de bedrijfsvoering, de financiële positie en de Governance van De Vorstin wordt versterkt. Dit heeft er in geresulteerd dat in december een voorstel met voldoende perspectief voor de toekomst van De Vorstin, ter besluitvorming is voorgelegd aan de raad. Onderdeel van de totaaloplossing is de overdracht van de installaties aan de Vorstin. Na de positieve besluitvorming in de raad is gewerkt aan de overdracht van de installaties per 1 januari 2017 en het effectueren van de rest van het besluit. Vanaf 1 januari 2018 kan De Vorstin weer zelfstandig aan haar toekomst werken.
Ondersteunen toegankelijk maken collecties en archieven
We stimuleren dat archieven en collecties hun documenten toegankelijk(er) en zichtbaar(der) maken, door projecten actief te ondersteunen, bijvoorbeeld bij het MCO en Grafisch Atelier. Het (online) publiek kan persoonlijk bijdragen aan het verrijken van archieven en bijzondere collecties in Hilversum.
De regioconservator is bezig met het maken van een collectieplan van alle collecties in eigendom bij musea en historische kringen in de regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast is bij het MCO het project muziekbibliotheek (digitalisering bladmuziek) in uitvoering. In 2017 is ook gewerkt aan een verkenning van een fusie van de verschillende streekarchieven. Helaas is begin 2018 duidelijk geworden dat Gooise Meren hier voorlopig niet verder in wil samenwerken.
Verstevigen Centrummanagement
In 2017 wordt de betrokkenheid van ondernemers, organisaties en vastgoedeigenaren verder vergroot via de stichting Centrum Hilversum (uitbreiding van het aantal participanten vindt plaats met parkeerexploitanten en marktondernemers) en een evenement als ‘De 12 uur van Centrum Hilversum’.
De samenwerking tussen partijen in het centrum is in 2017 verder verstevigd. Er is frequent overleg binnen de verschillende groepen (retail, horeca, cultuur, vastgoed, parkeren) en tussen de groepen. Aandacht lag ook op een nauwere samenwerking met andere partijen in de stad. Zo heeft de stichting een belangrijke rol gehad in de oprichting van Hilversum Marketing.
Centrum