Sociale stad
Opgave van de stad
De opgave is om een (tijdelijk) financieel vangnet te bieden aan mensen die dit nodig hebben. Dit doen wij door een inkomen te verstrekken wanneer iemand hier recht op heeft, of inkomensondersteuning en/of schuldhulpverlening aan te bieden. De opgave richt zich vooral op het aandacht besteden aan maatregelen die moeten voorkomen dat mensen in financiële problemen komen. Om het draagvlak voor sociale zekerheid voor wie dat nodig heeft te behouden, voorkomen wij dat mensen misbruik maken van sociale regelingen en bestrijden wij fraude. |
Ambities
Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
Activiteit
Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
../Werken/Sociale stad/Activiteit/Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
Bedragen × € 1.000
Ambitie 4 . Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
We willen dat meer inwoners bekend zijn met de sociale regelingen en er beter gebruik van maken. Hiervoor zetten we een aantal activiteiten in: - Het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten voor inwoners op wijk- of buurtniveau. - Het actief informeren van sociale partners en vrijwilligersorganisaties over de mogelijkheden van bijzondere bijstand, regelingen voor inwoners met een laag inkomen en schuldhulpverlening. Dit doen we door middel van folders, website en voorlichting. - Minimaal één keer per jaar ontvangen alle inwoners met een laag inkomen een persoonlijke brief, met een uitnodiging om van de sociale regelingen gebruik te maken. De informatie op de website is actueel. De gebruikte folder is up-to-date en wordt actief verspreid naar maatschappelijke instellingen, buurthuizen en bibliotheken.
Realiseren we concreet
Realisatie 2016
Ster
Het vergroten van bekendheid en bereik van de minimaregelingen
We willen dat meer inwoners bekend zijn met de sociale regelingen en er beter gebruik van maken. Hiervoor zetten we een aantal activiteiten in: - Het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten voor inwoners op wijk- of buurtniveau. - Het actief informeren van sociale partners en vrijwilligersorganisaties over de mogelijkheden van bijzondere bijstand, regelingen voor inwoners met een laag inkomen en schuldhulpverlening. Dit doen we door middel van folders, website en voorlichting. - Minimaal één keer per jaar ontvangen alle inwoners met een laag inkomen een persoonlijke brief, met een uitnodiging om van de sociale regelingen gebruik te maken. De informatie op de website is actueel. De gebruikte folder is up-to-date en wordt actief verspreid naar maatschappelijke instellingen, buurthuizen en bibliotheken.
In 2017 is ruim aandacht gegeven aan de minima-regelingen, onder meer via de website van het Sociaal Plein. Het aantal aanvragen is met 20% toegenomen t.o.v. 2016. In juli 2017 is het kind-pakket geïntroduceerd. Ook hieraan is via diverse communicatiekanalen bekendheid gegeven. In een half jaar zijn er 622 aanvragen ingediend. Door de toename van het gebruik van de minimaregelingen is er ruim € 0,8 mln meer uitgegeven (zie ook de financiële toelichting).
Het tegengaan van taalachterstand en laaggeletterdheid
Bij laaggeletterdheid ligt de focus op het gezin, de arbeidsmarkt en de gezondheidszorg. Met ondersteuning van het landelijke programma ‘Tel mee met Taal’ zetten we in op een verdere ontwikkeling van het DigiTaalhuis. Dit doen we in samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven, de regiogemeenten, de Gooise Bibliotheken, maatschappelijke partners en vrijwilligers, door: - Het vergroten van het aanbod van korte, informele en laagdrempelige cursussen. - Het mogelijk maken om cursussen en trainingen te volgen dichtbij huis, bijvoorbeeld in buurtcentra. - Het bieden van formele taalcursussen (met een certificaat of diploma) voor inwoners die dit nodig hebben om weer aan het werk te komen. - Het werven van en initiëren van trainingen voor vrijwilligers. - Het trainen van professionals om laaggeletterdheid te herkennen en inwoners adequaat door te verwijzen.
Het aanbod aan cursussen is op orde: Het ROC biedt volop cursussen aan, de aanmeldingen stijgen. Daarnaast zijn er nu voldoende kleine lokale aanbieders met divers laagdrempelig aanbod. De doelstelling om in onze regio 500 inwoners uit onze doelgroep in 2017 van een taalaanbod gebruik te laten maken lijkt gehaald te worden. - In september is een regionaal taalakkoord gesloten met 40 organisaties die actief zijn om laaggeletterdheid aan te pakken. - Medewerkers van Publiekszaken, Sociaal Plein en UWV van Hilversum hebben een training gehad om laaggeletterdheid te signaleren. - Er is een inloopspreekuur bij Sociaal Plein en UWV voor laaggeletterden en voor medewerkers met vragen. - Er worden programma’s uitgevoerd om laaggeletterde ouders te stimuleren meer betrokken te zijn bij de kinderopvang van hun kind. Dit willen wij uitbreiden naar het onderwijs. Afhankelijk van de vraag blijven we monitoren of het aanbod van het Digitaalhuis voldoet. Jaarlijks wordt dit geëvalueerd en wordt het aanbod op de vraag afgestemd.
Het verbeteren van preventie bij schulden en samenwerking met maatschappelijke partners
We ondersteunen de aanpak van schulden in een zo vroeg mogelijk stadium. Schulden staan vaak niet alleen; meestal is sprake van meer problemen. We zetten in op preventieve activiteiten (voorlichting, bewustwording en vroege signalering). Dit doen we vooral door voorlichtingsbijeenkomsten dicht bij huis te organiseren. Ook maatschappelijke partners kunnen een grote rol spelen bij preventie, door het tijdig herkennen van schulden-problematiek en actieve doorverwijzing naar het Sociaal Plein. Wij zorgen ervoor dat alle partners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van schuldhulpverlening. We zetten ook in op grote aandacht voor schulden bij alle contacten in het Sociaal Plein. Als sprake is van schulden, bieden we passende ondersteuning, van licht (hulp bij thuisadministratie, schuldhulpmaatje) naar zwaar (een wettelijk schuldsaneringstraject).
Er is een nieuwe aanpak van schulden ontworpen. In oktober 2017 is deze aanpak met de raad gedeeld. Samenwerking met maatschappelijke partners daarbij is essentieel. In 2017 zijn verschillende initiatieven gestart om inwoners met beginnende schulden snel op te sporen. Eén daarvan is het project Amargi, waarin de medewerking van vaste lasten-ontvangers zoals corporaties wordt gezocht om dreigende schuldsituaties snel op te sporen en de betreffende inwoners met behulp van vrijwilligers ondersteuning te kunnen bieden. De ervaringen die we hiermee opdoen worden gebruikt om de aanpak van schulden verder aan te scherpen.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2016
Ster
Kaderstellende rol raad versterken
Het college zal in het eerste kwartaal van 2017 een gedetailleerde meerjarenraming voor de ontwikkelingen van de inkomsten en bestedingen van de BUIG gelden en de bijbehorende prestaties aan de raad voorleggen. Het college zal, in overeenstemming met het advies van de Rekenkamer, in het eerste kwartaal van 2017 een set van indicatoren (een combinatie van ‘harde’ en ‘zachte’ indicatoren) aan de raad voorleggen, op basis waarvan de monitoring en verantwoording plaats kan vinden. Deze indicatoren zullen aansluitend in de kwartaalrapportages sociaal domein opgenomen worden.
Medio 2017 is het programma Aan het Werk vastgesteld. Dit programma bevat een reeks van maatregelen die er toe moeten leiden dat er meer mensen aan het werk gaan en de uitkeringslasten weer in evenwicht komen met de bijdrage van het Rijk (de BUIG-gelden). Het programma Aan het werk is in mei 2017 met de raad besproken (commissie samenleving). In het programma wordt een meerjarige doorkijk gegeven van de ontwikkeling van de uitkeringslasten in relatie tot de BUIG-gelden. Eén van de manieren waarop we gaan volgen of we succesvol zijn in onze aanpak is het uitvoeren van een benchmark met andere gemeenten. Hiervoor gebruiken we het format van Divosa. De informatie die deze benchmark oplevert is opgenomen in de Monitor Sociaal Domein. Daarnaast zijn in de Monitor ook gegevens over in- en uitstroom opgenomen. We werken met maatschappelijke partners in het project NOVA aan een nieuw model voor arbeidsontwikkeling en komen met een voorstel voor effectmeting.