Bestuur
Programmabeschrijving
Het programma Bestuur gaat over het samenspel tussen inwoners, ondernemers en de gemeente. Hilversum zorgt voor goede basisvoorzieningen, zoals dienstverlening en het handhaven van de veiligheid. Dit doen we effectief en efficiënt. Dat kan betrekking hebben op elk onderwerp dat voor de buurt van belang is (zoals openbare ruimte, zorg, welzijn, leefbaarheid, veiligheid, sport of cultuur). Binnen het thema Bestuur maken we onderscheid in drie thema's: de veilige stad, de dienstverlenende stad, en de effectief en efficiënt bestuurde stad.
Thema's in het programma
Thema
Veilige stad
../Programma verantwoording/Bestuur/Thema's/Veilige stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
9.969
-299
9.671
Realisatie
10.248
-295
9.954
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
279
4
283
Fysieke en sociale veiligheid zijn basisvoorwaarden voor een prettige leefomgeving. De basis is het integraal veiligheidsplan dat is vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan de acties en projecten op het gebied van openbare orde en veiligheid, de aanpak van criminaliteit, de inzet van de brandweer, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de deelname aan de Veiligheidsregio.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
258
-6
252
2
Overige verschillen
21
10
31
Totaal verschil
279
4
283
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Dienstverlening
../Programma verantwoording/Bestuur/Thema's/Dienstverlening
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.424
-1.717
707
Realisatie
2.842
-1.930
912
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
418
-213
205
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
109
-29
80
2
Leges paspoorten en NID- kaarten
227
-277
-50
3
Overige verschillen
82
93
175
Totaal verschil
418
-213
205
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- De baten en lasten voor de paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten (NIK’s) staan in relatie tot elkaar: baten uit leges van burgers en afdrachten aan de rijksoverheid over deze bedragen. In het afgelopen jaar zien we een toename van aanvragen van paspoorten en NIK’s. In 2012 was sprake van een stijging van deze documenten ten opzichte van daaraan voorafgaande jaren. Deze stijging destijds werd veroorzaakt doordat in 2012 de bijschrijving van kinderen in paspoorten van ouders is afgeschaft. Gezien de geldigheidsduur van 5 jaar die geldt voor paspoorten die in 2012 zijn verstrekt was deze piek ook in 2017 te verwachten. Er zijn daarnaast meer paspoorten aan jongeren verstrekt. Ook is het aantal vluchtelingenpaspoorten iets toegenomen. De afdrachten van de Rijksleges zijn altijd lager dan de baten van de lokale leges waardoor er een positief saldo is ontstaan.
Thema
Effectief en efficiënt bestuurde stad
../Programma verantwoording/Bestuur/Thema's/Effectief en efficiënt bestuurde stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
30.237
-342
29.895
Realisatie
29.691
-856
28.835
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-546
-514
-1.060
Een effectief en efficiënt bestuur vraagt flexibiliteit in samenwerkingsvormen. In de ene situatie zetten we in op samenwerking met buurten, terwijl in andere situaties (boven)regionale samenwerking tot het beste resultaat leidt. De gemeente wil de buurten versterken, met als doel dat inwoners meer verantwoordelijkheid nemen en meer invloed krijgen over datgene wat er gebeurt in hun buurt. Dat kan betrekking hebben op elk onderwerp dat voor de buurt van belang is (openbare ruimte, zorg, welzijn, leefbaarheid, veiligheid, sport of cultuur). Daarbij passen we ook onze communicatie aan op een samenleving die actief is en betrokken wil worden. Goede raadscommunicatie maakt daar een belangrijk deel van uit. Ook de regionale samenwerking en verbonden partijen zijn belangrijke instrumenten om onze doelen te bereiken.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten bestuur
52
-9
43
2
Overhead
-576
-383
-959
3
Kosten huidig en oud college
-145
-52
-197
4
Representatiekosten
-46
-46
5
Griffie: inhuur/notulering en detachering
80
-28
52
6
Overige verschillen
89
-42
47
Totaal verschil
-546
-514
-1.060
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- Het totale verschil op het taakveld overhead bedraagt ca. € 1 miljoen. De specificatie hiervan vindt u terug in de toelichting op het overzicht van overhead.
- Jaarlijks wordt de pensioenvoorziening van de huidige- en voormalige wethouders per 31 december herijkt op basis van gegevens van Loyalis en Deloitte. De omvang van de berekende storting is jaarlijks zeer wisselend. Dit jaar is geen extra toevoeging voor de voorziening nodig en ontstaat per saldo een voordeel van € 197.000. Dit komt doordat het hiervoor geraamde budget niet is besteed (voordeel € 145.000) en er zelfs een bedrag uit de voorziening vrijgevallen (€ 52.000).
- Door een terughoudend declaratiebeleid van de collegeleden zijn de representatiekosten lager dan geraamd.
- De intentie was dat door invoer van videotulen schriftelijk notuleren niet meer nodig zou zijn. Er is uiteindelijk echter geen overeenstemming gekomen over het gebruik van de videotulen, waardoor het notuleren nooit gestopt is. Omdat op dit moment de invoer van videotulen van de politieke agenda gehaald is, is met ingang van 2018 hiervoor weer budget opgenomen. De – niet begrote – notuleerkosten 2017 bedroegen € 32.000 en leiden tot een overschrijding. Daarnaast wordt een overschrijding aan de lastenkant van € 48.000 veroorzaakt doordat na het vertrek van een medewerker er tijdelijk ingehuurd moest worden via een extern bureau. Het voordeel op de baten komt voort uit een tijdelijke detachering van een medewerker aan de gemeente Wijdemeren. Hiervoor hebben wij een detacheringsvergoeding ontvangen van € 28.000. Verder zijn de salarislasten van de raads- en commissieleden per saldo neutraal, toch wordt hier voor de volledigheid een toelichting op gegeven. In 2017 is er op advies van de accountant in kader van de rechtmatigheid gestart met een andere wijze van het verstrekken van de vergoedingen aan de commissieleden. Daartoe is de verordening gewijzigd. Commissieleden ontvangen alleen nog een vergoeding als ze daadwerkelijk deelnemen aan een commissievergadering. Deze wijziging is ingegaan per mei 2017 . In 2016 is aan vergoedingen commissieleden nog € 64.000 uitgegeven. In 2017 is dit teruggelopen naar € 41.000. Tegenover dit voordeel van € 23.000 staat een nadeel in dezelfde orde van grootte, die voornamelijk veroorzaakt wordt doordat de loonindexatie voor raads- en commissievergoedingen van 4,9% over heel 2017 (nog) niet in de begroting 2017 verwerkt kon worden. Dit betekent dat we deze verhoging van 4,9% over de totale salarislasten wel hebben uitbetaald, maar dat deze niet begroot waren. Deze indexatie is in de begroting 2018 hersteld.