Werken
Programmabeschrijving
Een goed functionerende arbeidsmarkt zorgt voor meer kansen op werk. Werk is van belang voor inwoners, zowel om zich te ontplooien als om economisch zelfstandig te zijn. Dit programma levert daar een bijdrage aan door het stimuleren van een goed ondernemersklimaat, de juiste ondersteuning van inwoners die werk zoeken en een goed werkend verkeersnetwerk. We onderscheiden hierbij vier onderliggende thema’s: de ondernemende stad, de werkende stad, de sociale stad en de bereikbare stad.
Thema's in het programma
Thema
Ondernemende stad
../Programma verantwoording/Werken/Thema's/Ondernemende stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.295
-1.000
2.295
Realisatie
2.784
-1.063
1.721
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-511
-63
-573
Een ondernemende stad heeft een goed ondernemingsklimaat. We stimuleren dat door een goede gemeentelijke dienstverlening: zichtbaar, efficiënt en duidelijk. Winkelgebieden en werklocaties zijn toekomstbestendig. De ontwikkeling van de creatieve economie is de eerste prioriteit, en we ondersteunen dat door een integrale aanpak en het investeren in hoger- en beroepsonderwijs.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
218
-17
201
2
Vaarroute Oude Haven
46
46
3
Gevelherstelfonds
-139
-139
4
Reserve Creatieve sector
-55
-55
5
Reserve Regionaal Media Centrum
-125
-125
6
Citymarketing
-40
-40
7
Programma Kerkelanden
-436
-436
8
Overige verschillen
20
-46
-26
Totaal verschil
-511
-63
-573
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening
- Op 10 mei 2017 heeft de meerderheid van de gemeenteraad de motie 'Vaststelling bestemmingsplan Oude Haven' (M17/22) verworpen. Hierdoor moest de Gemeente Hilversum de ontvangen subsidie vanuit Provincie NH terugstorten, maar deze kosten waren al gemaakt en kunnen niet meer teruggedraaid worden.
- Het budget voor gevelherstel was incidenteel beschikbaar voor de jaren 2016/2017. In 2017 zijn voor het herstel van gevels van een drietal adressen toekenningen gedaan. De definitieve beschikking en uitbetaling zal in 2018 zal plaatsvinden. Voor een bedrag van € 91.000 is hiervoor een overhevelingsvoorstel gedaan. Het restant van het budget (circa € 45.000) waarvoor geen toekenningen zijn gedaan valt vrij.
- De activiteiten binnen het sterprogramma Media worden voor een deel samen met partners in de stad vormgegeven. Een deel van deze activiteiten zijn nog niet in 2017 gerealiseerd en schuiven daarmee op. Dit resulteert voor 2017 in € 55.000 minder aan lasten. Hiertoe wordt € 55.000 minder onttrokken uit de reserve in 2017.
- De verkenning met externe partijen naar de vorming van een regionaal mediacentrum heeft in 2017 geen resultaat opgeleverd. Daarom vindt er in geen onttrekking uit deze reserve plaats.
- Het paviljoen ten behoeve van de citymarketingorganisatie is begin 2018 geplaatst, daarmee vallen de kosten in 2018.
- Een onderdeel van het Programma Kerkelanden is de aanleg van de 2e Ontsluitingsweg Bedrijventerrein Kerkelanden. De kosten van de investering zouden worden gedekt door onttrekking aan de bestemmingsreserve Werklocaties en een provinciale subsidie omdat in 2016 nog de wettelijke mogelijkheid bestond niet te hoeven activeren. Doordat de uitvoering in 2017 plaatsvond onder het regime van het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording moest worden overgegaan tot activering en is deze investering alsnog opgenomen in het investeringsprogramma.
Thema
Werkende stad
../Programma verantwoording/Werken/Thema's/Werkende stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
11.639
-662
10.977
Realisatie
11.800
-617
11.184
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
161
45
206
Werkgelegenheid is van belang voor alle Hilversummers. We streven naar een inclusieve arbeidsmarkt: een arbeidsmarkt waaraan iedereen duurzaam kan deelnemen. We stimuleren sociaal ondernemerschap om ook mensen met een arbeidsbeperking kansen te bieden. Hiervoor is werkgelegenheid op alle niveaus noodzakelijk. Extra aandacht geven we aan de creatieve sector en de media omdat zij een belangrijke bron van werkgelegenheid zijn.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
535
-14
521
2
Arbeidsparticipatie mensen met Psychische beperking
83
83
3
Uitvoering participatie wet
102
102
4
Wet sociale werkvoorziening (Wsw)
-500
-500
5
Overige verschillen
-59
59
0
Totaal verschil
161
45
206
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- Zoals verwoord in de wethoudersbrief van 31 oktober 2017 werken de gemeenten en UWV in de regio Gooi en Vechtstreek, en GGZ Centraal samen bij de arbeidstoeleiding van mensen met psychische problematiek. Hiervoor is vanuit de algemene uitkering € 82.500 ontvangen (zie voordeel programma 5 Financiën), die aan de regio Gooi en Vechtstreek wordt doorgegeven. In overeenstemming met de raadinformatiebrief (2018-1) is hiervoor niet de begroting aangepast. De correspondeerde uitgaven worden daarom als nadeel in dit programma zichtbaar.
- Een ontwikkeling die de grotere uitgaven verklaart is: We hebben fors meer geïnvesteerd om de groeiende doelgroep statushouders te ondersteunen bij het realiseren van economische zelfstandigheid. Dit is nodig om langdurige afhankelijkheid van de bijstand te voorkomen.
- Het voordeel van € 500.000 op de uitvoering van de WSW wordt verklaard door verrekeningen met de Tomingroep. Hiervan heeft € 312.000 betrekking op 2016 en € 188.000 op 2017.
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Sociale stad
../Programma verantwoording/Werken/Thema's/Sociale stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
41.373
-29.481
11.892
Realisatie
42.405
-29.775
12.630
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
1.032
-294
738
In een sociale stad hebben bewoners optimale kansen op deelname en bijdrage aan het sociale en economische leven. Als dat nodig en gewenst is, bieden we passende (financiële) ondersteuning.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
452
-11
441
2
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-142
-142
3
Inkomensregelingen BUIG
-97
-197
-294
4
Minimabeleid
819
-86
733
Totaal verschil
1.032
-294
738
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
- De overgang naar een nieuwe belastingapplicatie heeft invloed gehad op het proces kwijtschelding waardoor vertraging met de afhandeling is opgelopen. De inwoners zijn op de hoogte gesteld. Ook wordt er sinds 2017 samengewerkt met het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau helpt gemeenten en andere overheden te bepalen op welke ondersteuning burgers recht hebben. Zij koppelt en analyseert daarvoor persoonsgegevens die bekend zijn bij de verschillende overheidsinstanties. Door gebruik hiervan te maken beschikt de gemeente nu over extra gegevens om te bepalen of een klant daadwerkelijk in aanmerking komt voor kwijtschelding. Het bovengenoemde heeft invloed op de uitgaven voor wat betreft de kwijtschelding.
- Het voordeel op de lasten komt met name voort uit een voordelige afrekening vanuit 2016 van de Regionale Sociale Recherche. Het voordeel op de baten komt voort uit de declaratiesystematiek tussen gemeente en het rijk.
- Als reactie op het lage bereik van de minimaregelingen is in 2016 gestart met het actiever promoten van de Hilversumse minimaregelingen onder de inwoners. Met name door deze communicatie is het aantal aanvragen gestegen van 5.212 in 2016 naar 6.689 in 2017. De tekorten op het minimabeleid komen met name voort uit de gestegen uitgaven ten aanzien van de volgende onderdelen:
- Kindpakket (geïntroduceerd in 2017)
- Bewindsvoering (vanwege toenemende schuldenproblematiek)
- Leningen ten behoeve van woninginrichting statushouders (vanaf 2017 verstrekt de gemeente deze leningen zelf)
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Bereikbare stad
../Programma verantwoording/Werken/Thema's/Bereikbare stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
4.804
-5.748
-944
Realisatie
5.628
-7.248
-1.620
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
824
-1.500
-676
Verkeersveiligheid, een goede doorstroming van het doorgaande verkeer en adequaat openbaar vervoer zijn kernwoorden voor de bereikbare stad. Dit bevordert de mobiliteit van alle Hilversummers voor werk of voor school, en de bereikbaarheid van de stad als geheel.
#
Lasten
Baten
Saldo
1
Loon- en afdelingskosten
96
-26
70
2
Parkeren
162
-645
-483
3
Verrekening IBP
1.283
-1.283
0
4
Campagne Hilversum fietst!
-262
417
155
5
Fietsplan beter benutten
-313
302
-11
6
Fietsparkeren centrum
-114
-114
7
Toegankelijk maken bushaltes
-179
-179
8
Overige verschillen
-28
-86
-54
Totaal verschil
824
-1.500
-676
- Hogere of lagere loon- en overige organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening
- Met betrekking tot parkeren worden de volgende verschillen verklaard:
- Vergunningen en ontheffingen: De opbrengsten uit parkeervergunningen liggen € 28.000 hoger dan begroot. Uitbreiding van het gebied betaald parkeren heeft geleid tot extra inkomsten voor parkeervergunningen.
- Parkeerservice: De bedrijfsvoering van de Coöperatie Parkeerservice (CPS) stond vorig jaar onder druk en de financiële resultaten vielen tegen. Daarom heeft de algemene ledenvergadering van CPS besloten dat alle deelnemers een bijdrage moesten leveren aan een transitiebudget en een aanvulling van het weerstandsvermogen. Voor 2017 betekende dit een extra bijdrage van € 89.000. De raad is hierover geïnformeerd met een wethoudersbrief d.d. 5 juli 2017.
- Reparatie dak Leeuwenhoekgarage: Omdat de woningen van de Alliantie aansluiten op de parkeergarage heeft de Alliantie een deel van de kosten van de reparatie vergoed. Het betreft een vergoeding van € 73.000. De kosten voor de reparatie zijn betaald uit de onderhoudsvoorziening. Derhalve is de vergoeding ook weer gedoteerd aan de voorziening, hetgeen voor € 73.000 lasten zorgt.
- Opbrengsten parkeermeters en gemeentelijke garages: Door areaaluitbreiding van het betaald parkeergebied, het succes van belparkeren, een aantrekkelijker centrum en de aantrekkende economie zijn de parkeerinkomsten gestegen. De stijging van inkomsten valt met name op in het centrum. In totaal is hierdoor € 544.000 meer inkomsten ontvangen.
- Dit betreft de kosten voor de uitvoering van het Integraal bereikbaarheidsplan (IBP). De kosten hebben betrekking op de het gemeentelijk aandeel voor het project Aansluiting A1 – Hilversumseweg. Dit project is uitgevoerd door de provincie met een bijdrage van de gemeente. Ook is in 2017 de eindevaluatie van het IBP opgesteld en aan de raad voorgelegd. Beide projecten zijn hiermee afgerond. Tegenover deze kosten staat een onttrekking van de daarvoor ingestelde transitorische post.
- In september 2016 is door de raad besloten tot uitvoering van het actieplan fiets. Het project is in 2016 voorbereid. Voor de uitvoering van de maatregelen mobiliteitsmanagement is een ministeriële subsidie aangevraagd. De financiële afwikkeling van deze subsidie vindt plaats - in tegenstelling tot eerdere verwachtingen - via de Algemene uitkering (Gemeentefonds). Het project wordt afgerond in de loop van 2018. In het raadsvoorstel waren de inkomsten geraamd ter grootte van € 417.000. In de december-circulaire (2017) is € 184.000 onder vermelding van quotbeter benuttenquot ontvangen. Dit bedrag is verantwoord onder de Algemene uitkering in programma 5. De Raad wordt middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het restant over te hevelen naar 2018.
- De raad heeft voor het uitvoeren van de beoogde mobiliteitsmaatregelen al in 2015 een uitvoeringsbudget van € 390.000 beschikbaar gesteld. De projectkosten worden gedekt uit een bijdrage van de provincie. In de jaren 2015 en 2016 is dit uitvoeringsbudget grotendeels aangewend. Abusievelijk is in 2017 het volledige uitvoerings- en inkomstenbudget in de begroting 2017 opgenomen. Het project Fietsplan Beter benutten is eind 2017 afgerond.
- Conform het Plan van Aanpak Fietsparkeren Centrum is een budget beschikbaar gesteld voor een communicatiecampagne gericht op de fietser, uitgaven voor monitoring en evaluatie, het opstarten van handhaving en de huur en exploitatie van een inpandige stalling. Het budget is niet geheel uitgegeven omdat het niet mogelijk bleek om op korte termijn een inpandige stalling te openen. In plaats van een inpandige stalling in 2017 te openen, zijn fietsparkeerplaatsen in de openbare ruimte ingericht. Omdat hiervoor een raadsbesluit nodig was en omdat de ontwerpen en leveringen extra tijd kostten, verschuiven de geplande uitgaven naar 2018. De Raad wordt middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het restant over te hevelen naar 2018.
- In 2016 is vanuit de provincie een groot subsidiebedrag ontvangen voor het toegankelijk maken van bushaltes. Dit bedrag is toen als een vooruit ontvangen subsidie op de balans gezet (onder overlopende passiva). Dit betrof echter geen vooruit ontvangen subsidie maar een afrekening voor het project toegankelijk maken bushaltes lijn 1, welke in 2014 is uitgevoerd. Het bedrag dat op de balans stond kan hierdoor vrijvallen omdat er geen verplichting meer op rust.